تاثیر تمرینات شدید تناوبی به همراه مصرف مکمل جنسینگ بر برخی از فاکتور های آمادگی جسمانی مردان ورزشکار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 6 هفته تمرین تناوبی شدید به همراه مصرف مکمل جنسینگ، بربرخی از فاکتورهای عملکرد جسمانی و فشار خون استراحتی مردان تمرین کرده بود.
مواد و روش ها
28 ورزشکار داوطلب مرد با میانگین سنی 57/24 سال، قد 92/175 سانتی متر، وزن 62/78 کیلوگرم انتخاب و به طور تصادفی به چهار گروه (مکمل، تمرین، تمرین +مکمل، کنترل) تقسیم شدند. به مدت 6 هفته تحت تمرین و مصرف مکمل جنسینگ قرار گرفتند. آزمودنی ها بر اساس گروه بندیشان مکمل جنسینگ و یا درونما مصرف می کردند. در این پروتکل تحقیقاتی از آزمون های توان انفجاری (پرش سارجنت)، توان بی هوازی (آزمون رست)، میزان فشار درک شده (آزمون بورگ) و اندازه گیری فشارخون استراحتی، قبل و بعد از 6 هفته تمرین استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها، برای به دست آوردن میانگین و واریانس و تعیین تفاوت بین گروهی و میان گروهی از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
یافته ها
در پایان این پورتکل تحقیقی توان انفجاری به صورت چشم گیری در گروه مکمل و تمرین+مکمل افزایش یافت ولی در گروه تمرین به تنهایی، و کنترل تفاوت معنی داری دیده نشد. در توان بی هوازی هیچ گونه تغییری در چهار گروه دیده نشد. همچنین در فشارخون سیستول و دیاستول استراحتی و میزان فشار درک شده (بورگ) تفاوت معنی داری در گروه ها دیده نشد.
نتیجه گیری
به طور کلی از یافته های این پژوهش این گونه می توان نتیجه گرفت که پس از 6 هفته مصرف مکمل جنسینگ، توان انفجاری افراد تمرین کرده افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!