علل نارسایی قلب بر اساس دیدگاه طب سنتی ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه نارسایی قلب از بیماری های شایع و زمینه‏ساز فوت درصد بالایی از جمعیت می‏باشد. با وجود پیشرفت‏های صورت‏ گرفته، تحقیقات در زمینه شناخت بهتر علل ایجاد آن ادامه دارد. هدف این مطالعه بررسی علل نارسایی قلب از دیدگاه طب سنتی ایران می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مروری ابتدا کتاب بیماری های قلب در کتب طب سنتی مانند القانون فی الطب و اکسیر اعظم مطالعه و علل نارسایی و ضعف قلب بررسی و با یافته های طب نوین در کتب بیماری های قلبی براون والد، بیماری های داخلی هاریسون و سیسیل و بانک‏های اطلاعاتی شامل PubMed، Scopus، Science direct مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
در بررسی مستندات مشخص گردید نارسایی قلب با توجه به تعریف و علایم آن بیشتر با «ضعف قلب» در طب سنتی مطابقت دارد. بر همین اساس یافته ها نشان داد در طب سنتی نیز عللی مانند سوءمزاج، انسداد، از‏ هم‏گسیختگی بافت، اختلالات روحی-نفسانی و خروج افراطی مواد مورد نیاز بدن به صورت مستقیم و غیرمستقیم می توانند زمینه‏ساز احتمالی عدم کفایت عملکرد قلب در رفع نیازهای اعضا باشند.
نتیجه گیری
در طب ایرانی علل متعددی برای نارسایی و افت عملکرد قلب عنوان شده که فقط مواردی از آن در پزشکی نوین مورد توجه می باشد اما بخشی از این نظریات که کمتر مورد توجه قرار گرفته می تواند به عنوان فرضیات جدیدی جهت پیشگیری و کنترل این بیماری مطرح شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1727339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!