تاثیر کاربرد محلول کاربید کلسیم روی بیان جنسیت و افزایش محصول خیار یکپایه

چکیده:
بیان جنسیت در خیار تحت تاثیر عوامل هورمونی و محیطی مانند طول روز و دما صورت می گیرد. افزایش گل های ماده که در نهایت به میوه تبدیل می شود روشی برای افزایش محصول اس و از این رو دارای اهمیت می باشد. بیان جنسیت در اصلاح گیاهان نیز اهمیت دارد و به فرآیند اصلاح کمک می کند. هورمون اتیلن به عنوان عامل افزایش دهنده ی گل های ماده در بیشتر اعضای خانواده ی کدوئیان شناخته شده است ولی به طور استثنا افزایش تعداد گل های ماده در هندوانه توسط ژیبرلین گزارش شده است. اتیلن یک هورمون گازی است که جنسیت گل های خیار را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این که ساختار شیمیایی استیلن تقریبا مشابه با ساختار شیمیایی اتیلن می باشد، انتظار می رود که در غلظت های بالا اثرات مشابه با اتیلن را برجای بگذارد. در پژوهش حاضر اثر محلول پاشی بوته های خیار توسط غلظت های مختلف (0، 50، 250، 500، 750 و 1000 ppm) محلول استیلن آزاد شده از کاربید کلسیم را بر بیان جنسیت سایر صفات فیزیولوژیک خیار مورد بررسی قرار گرفت. تعداد گل های ماده و برخی از ویژگی های رویشی خیار تحت تاثیر غلظت های مختلف محلول استیلن قرار گرفت. به طوری که بیشترین تعداد گل های ماده تحت اثر تیمار ppm500 استیلن به دست آمد. بیشترین سطح برگ و محتوای کلروفیل میوه با محلول پاشی استیلن با غلظت ppm 250 و بیشترین تعداد میانگره در تیمار ppm500 حاصل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با محلول پاشی برگی استیلن تعداد بیشتری گل ماده در خیار قابل دستیابی است و بیشترین عملکرد با استفاده از محلول استیلن با غلظتppm 250 به دست می آید. تاکنون استفاده از استیلن به حالت محلول گزارش نشده است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
99 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1729443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!