تحلیل به قصد درمان در مطالعات کارآزمایی بالینی: یک مطالعه مروری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی شده (RCT) معمولا از دو مشکل عدم تبعیت و گمشدگی پیامد مطالعه صدمه می بینند. یکی از راه حل های بالقوه برای رفع این مشکلات، استفاده از رویکرد تحلیل با قصد درمان (ITT) می باشد. لذا هدف از این مطالعه، مروری بر مفهوم ITT و مهم ترین مباحث مرتبط با آن در عمل است، تا محققان پژوهش های RCT به عنوان راهنمایی در جهت بهبود کیفیت مطالعات RCT از آن بهره گیرند.
روش بررسی
این مطالعه یک بررسی مروری است که با استفاده از منابع موجود و تحلیل مطالب انجام یافته است. بدین منظور جستجوی مقالات و کتب مرتبط با موضوع در بانک های اطلاعاتی Ovid/Medline، SCOPUS، Web of Science ،Google Scholar و Magiran انجام گرفت. در این راستا از کلمات کلیدی شامل Intention-to-treat analysis ، randomized controlled trials ، randomized clinical trial ، as-treated ، ITT ، per-protocol analysis استفاده گردید.
یافته ها
مزایای استفاده از ITT ، نقد تحلیل به قصد درمان، جایگزین های تحلیل به قصد درمان و محدودیت های هر یک، داده های گم شده و مدیریت آن ها در مطالعات کارآزمایی بالینی در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
نتیجه گیری
رویکرد ITT به دلیل پای بند بودن به اصل تصادفی سازی باعث محافظت مطالعات کارآزمایی بالینی از مخدوش کنندگی و تورش شده و منجر به تولید بالاترین سطح مدارک و شواهد علمی در حوزه تحقیقات بالینی می شود. مناسب است این رویکرد به عنوان یک راهبرد در کلیه مراحل پژوهش اعم از طراحی مطالعه، اجرا و تجزیه و تحلیل داده ها مدنظر قرار گیرد و نباید آن را صرفا یک رویکرد آماری تلقی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
138 تا 151
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!