آیا الگو های حرکتی پایه در فوتبالیست های نوجوان پسر تحت تاثیر تمرینات عملکردی قرار می گیرند؟

چکیده:
مقدمه
الگو های حرکتی مناسب، برای پیشگیری از آسیب و اجرای حرکات ورزشی مهم می باشند. از این رو، استفاده از غربالگری حرکت عملکردی (Functional movement screen یا FMS) که نقش مهمی را در پیش بینی آسیب های ورزشی ایفا می کند، توسط بسیاری از متخصصان ورزشی در طراحی برنامه های تمرینی توصیه شده است. از طرف دیگر، سوالاتی در مورد کاربرد این الگوها به عنوان وسیله ای برای ارزیابی اثربخشی تمرینی وجود دارد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی این سوال بود که آیا یک برنامه تمرینی عملکردی می تواند الگو های حرکتی پایه را تحت تاثیر قرار دهد؟
مواد و روش ها
27 فوتبالیست نوجوان پسر با دامنه سنی 14 تا 16 سال، بدون درد و سابقه آسیب در لایه های مختلف، به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد تخصیص یافتند. گروه تجربی 10 هفته تمرینات عملکردی را اجرا نمودند. در مجموع، زمان اختصاص یافته به تمرین در هر دو گروه یکسان بود. قبل و بعد از اجرای تمرینات عملکردی، FMS در نمونه های دو گروه ارزیابی گردید. جهت مقایسه میانگین داده ها، آزمون های Independent t و تحلیل کواریانس در سطح معنی داری 05/0 > P مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
اختلاف معنی داری در امتیاز FMS بین گروه های تجربی (49/1 ± 07/18) و شاهد (11/1 ± 07/16) مشاهده شد (001/0 > P و اندازه اثر = 71/0).
نتیجه گیری
الگو های حرکتی پایه بررسی شده توسط FMS به دنبال یک مداخله تمرینی عملکردی، در فوتبالیست های نوجوان پسر بهبود یافت. بنابراین، شاید بتوان به مربیان و متخصصان ورزشی توصیه کرد که به جایگاه تمرینات عملکردی توجه ویژه ای نمایند. ضروری به نظر می رسد که در تحقیقات آینده، اثر تمرینات عملکردی بر سایر عوامل خطر آسیب ها نیز بررسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1730617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!