ارزیابی دیدگاه ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کارکنان اداری

چکیده:
مقدمه
سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) امروزه بطور جامع به منظور کاهش حوادث، ایجاد محیطی ایمن و افزایش بهره وری کارکنان در محیط های کاری بکارگرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت HSE از دیدگاه کارکنان اداری و کارشناسان بهداشت حرفه ای در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بود.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در آن وضعیت HSE از دیدگاه 81 نفر از کارکنان اداری و کارشناسان بهداشت حرفه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. وسیله جمع آوری اطلاعات یک چک لیست محقق ساخته بود که از اقتباس چند چک لیست ارائه شده توسط سازمان های معتبر، تهیه گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری Independent T-test و Pearson Correlation و نرم افزار SPSS16 آنالیز گردیدند.
یافته ها
میانگین اجزای تشکیل دهنده HSE از دید کاربر و پرسشگر به ترتیب 15/.± 51/. و 15/.± 6/. به دست آمد و در این میان ایمنی از دیدگاه کاربر و پرسشگر به ترتیب با میانگین 02/. ± 50/.و 02/.± 49/. دارای بدترین وضعیت و عوامل فیزیکی از دیدگاه کاربر و پرسشگر به ترتیب، با میانگین 02/. ± 69/. و 02/. ±72/. بهترین وضعیت را داشت. رابطه معنی داری بین پاسخ کاربران و پرسشگران به حیطه های ارگونومی و عوامل فیزیکی یافت شد.
نتیجه گیری
در مجموع میانگین امتیاز HSE پایین بوده و از آنجا که این مطالعه در یکی از واحدهای اداری دانشگاه های تابعه وزارت بهداشت که خود متولی یکی از اجزای HSE می باشد صورت گرفته است، لازم است توجه بیشتری به اجرا و استقرار مدیریت HSE صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!