نقش افسردگی، اضطراب و استرس در پای بندی به مصرف دارو در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

چکیده:
مقدمه
با وجود اهمیت عوامل روانی در پای بندی بیماران، بررسی ها نشان می دهد که مطالعات محدودی به بررسی نقش عوامل روانی در پای بندی به درمان جامعه ی ایرانی پرداخته اند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی نقش سلامت روان در پای بندی به مصرف دارو در بیماران مبتلا به فشار خون در مناطق روستایی اصفهان بود.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، 300 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت چند مرحله ای و از مراکز بهداشتی- درمانی انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه ی نشانگان افسردگی، اضطراب و استرس فرم کوتاه (Depression، anxiety and stress scales-21 short form یا DASS-21) و ابزار پای بندی به درمان دارویی Morisky بود. در این مطالعه، نسبت شانس سطوح مختلف افسردگی، اضطراب و استرس در دو گروه دارای پای بندی مناسب به درمان و عدم پای بندی مناسب به درمان با استفاده از مدل Logistic regression چند متغیره مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیمارانی که دارای سطح اضطراب بسیار شدید بودند، در مقابل بیماران دارای سطح اضطراب عادی، عدم پای بندی به درمان دارویی بیشتری را گزارش نمودند (8/2 = Odd ratio یا OR، 38/7-07/1 = Confidence interval یا CI 95 درصد). این در حالی است که سایر سطوح اضطراب و همچنین، شدت افسردگی و استرس، عوامل پیش بینی کننده ی معنی داری جهت پای بندی به درمان بیماران مورد مطالعه محسوب نمی شدند.
نتیجه گیری
درک شدت افسردگی، استرس و اضطراب جهت اطمینان از پای بندی به درمان و دستیابی به نتایج درمانی مناسب در بیماران مبتلا به فشار خون ضروری است. بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، اضطراب بسیار شدید می تواند یکی از عوامل مهم در عدم پای بندی به درمان دارویی محسوب گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
781 تا 788
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!