ارزیابی و مقایسه تجمع عناصر نیکل، سرب و وانادیوم در پوسته و محتویات تخم گونه های پرستوی دریایی کاکلی کوچک (Sterna bengalensis) و سلیم خرچنگ خوار (Dromas ardeola) در جزایر خورموسی خلیج فارس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پایش زیستی روشی مطلوب برای تعیین غلظت فلزات و قابلیت دسترسی زیستی آن هاست. پرندگان به سبب قرار داشتن در سطوح تغذیه ای بالا و حساسیت زیاد نسبت به مواد سمی، پایش گر مناسبی برای آلودگی های محیطی هستند. لذا، این پژوهش با هدف ارزیابی و مقایسه غلظت برخی فلزات در پوسته و محتویات تخم دو گونه پرنده در جزایر خورموسی خلیج فارس انجام یافته است.
روش بررسی
پس از جمع آوری 13 عدد تخم پرستوی دریایی کاکلی کوچک و 14 عدد تخم سلیم خرچنگ خوار از جزایر خورموسی در سال 1391، خشک کردن و هضم نمونه ها توسط اسید نیتریک، غلظت فلزات مورد مطالعه توسط دستگاه نشر اتمی خوانده شد.
یافته ها
میانگین غلظت تجمع یافته عناصر نیکل، سرب و وانادیوم (میکروگرم در کیلوگرم وزن خشک) در پوسته تخم پرستوی دریایی کاکلی کوچک به ترتیب برابر با 16±51، 89±293 و 5±82 و در محتویات تخم این گونه نیز به ترتیب برابر با 8±47، 134±374 و 7±96 بود. همچنین میانگین غلظت عناصر نیکل، سرب و وانادیوم (میکروگرم در کیلوگرم وزن خشک) در پوسته تخم گونه سلیم خرچنگ خوار به ترتیب برابر با 18±46، 43±228 و 12±73 و در محتویات تخم این گونه نیز به ترتیب برابر با 8±36، 43±244 و 3±95 بود.
نتیجه گیری
پرستوی دریایی کاکلی کوچککه از سطوح بالاتر زنجیر غذایی تغذیه می کند، در مقایسه با سلیم خرچنگ خوار، قابلیت بیش تری در تجمع زیستی فلزات دارد و می توان این گونه را به عنوان یک پایش گر زیستی معرفی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
593 تا 606
لینک کوتاه:
magiran.com/p1732930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!