چالش های اجرای فرآیند اعتباربخشی در بیمارستان ها: یک مرور روایتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اعتباربخشی یکی ازسیستم های ارزشیابی استاندارد است که نقش اساسی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت دارد. این تحقیق سعی دارد با بررسی مطالعات و استخراج نتایج آنها، چالش های موجود در برنامه اعتباربخشی را کشف کند راهکارهای پیشنهادی در جهت رفع آنان ارایه دهد.
روش بررسی
مطالعه در سال 1396 به صورت مروری روایتی انجام شد. مطالب از پایگاه های Google scholar،Scopus ، Ovid،Since Direct، ProQuest، Ovid،PubMed از سال 2004 تا 2016 استخراج شدند. حدود 30 مورد مقاله انگلیسی و فارسی در این زمینه یافت شد، متن هر مقاله چندین بار مطالعه شد و چالش ها از مطالعات استخراج و دسته بندی و شرح داده شد.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه در 14 درون مایه دسته بندی شد: استفاده از استانداردهای نامناسب، ابزار نامناسب و روش نامناسب برای ارزیابی سازمان ها، افزایش هزینه، نیروی انسانی، آموزش ناکافی، افزایش حجم کار، استرس، نبود انگیزه، فقدان کار گروهی و اطلاع رسانی ناکافی کارکنان، کمبود زمان و مدت پیاده سازی، روش امتیازدهی نامناسب سنجه ها، نارضایتی بیماران، کمبود منابع پشتیبان و نحوه پیاده سازی، ذهنیت بازرسی ارزیابان، کپی برداری از استانداردهای اعتباربخشی سایر کشورها، بازنگری نکردن محتوای استانداردها و کمبود تخصیص بودجه از چالش های موجود در مطالعات مرور شده بود.
نتیجه گیری کلی: سازمان هایی که فرآیند اعتباربخشی در بدنه آموزش، آگاهی و فرهنگ سازمانی آنان نهادینه شود می توانند به سطح بالاتری از کیفیت در خدمات بهداشتی درمانی برسند. لذا به مسوولین پیشنهاد می شود برای اجرای موفق برنامه اعنبار بخشی در ایران، تمامی چالش های شناسایی شده از جوانب مختلف را مطالعه نموده و در برنامه ریزی های خود این نکات را مدنظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1733643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!