تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مولفه های شجاعت اخلاق حرفه ای

چکیده:
زمینه
از جمله مهمترین جنبه های اخلاقی در سازمان، فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاقی حرفه ای است. هدف پژوهش حاضر تحلیل کانونی رابطه بین ابعاد فضیلت سازمانی و مولفه های شجاعت اخلاق حرفه ای در بین اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی اردبیل بود.
روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، از نوع همبستگی بنیادی یا کانونی است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی ( محققی، علوم پزشکی و پیام نور) اردبیل بودند. حجم جامعه آماری 700 نفر است که تعداد 250 نفر آنها از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد فضیلت سازمانی و شجاعت اخلاق حرفه ای جمع آوری شدند. با استفاده از آزمون های آماری ماتریس همبستگی پیرسون و تحلیل همبستگی کانونی و به وسیله نرم افزار SPSS ، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحلیل نشان داد که رابطه متغیر کانونی فضیلت سازمانی با متغیر کانونی شجاعت اخلاق حرفه ای 74/0 می باشد. شاخص لامبدای ویلکز برای این ارتباط 42/0 به دست آمد که آماره F مربوط به آن نیز 33/9 می باشد که در سطح 01/0 معنی دار است. هم چنین 58/0 واریانس مولفه های شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی تبیین می شود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، تحلیل همبستگی کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعه مولفه های شجاعت اخلاقی با ابعاد فضیلت سازمانی را تایید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1734642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!