بررسی میزان شیوع سوء رفتار با سالمندان در ایران از سال 1384 تا 1394 با استفاده از مرور ساختاریافته و متاآنالیز

پیام:
چکیده:
اهداف
یکی از آسیب های اجتماعی که امروزه جوامع با آن روبه رو هستند، پدیده سالمندآزاری است که می تواند عوارضی نظیر کاهش اعتمادبه نفس، احساس ناامیدی، بی تفاوتی و مشکلات روحی روانی و ناتوانی را برای سالمند در پی داشته باشد. با انجام این مطالعه و ادغام مطالعات مختلف که در ایران انجام شده است، می توان به برآیندی کلی دست یافت و به وسعت مشکل که همان شیوع کلی سالمندآزاری است، پی برد.
مواد و روش ها
این مطالعه با روش مرور نظام مند و متاآنالیز انجام شده است که در آن 55 مقاله که درباره سالمندآزاری در ایران از سال 1384 تا 1394در پایگاه های ایران مدکس، مگیران، گوگل اسکالر، اس آی دی، و پابمد وجود داشت، جمع آوری شد. درنهایت 10 مقاله که واجد شرایط تجزیه وتحلیل بودند در نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis (V2.0، Biostat) تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
بیشترین شیوع مقطعی کلی سوء رفتار با سالمندان در مطالعه منوچهری و همکاران (87/8 درصد) در تهران و کمترین آن در مطالعه حسینی و همکاران (17/1 درصد) در سال 1394 در شهرکرد بود. برآیند میزان کلی شیوع سالمندآزاری در ایران در این مطالعه 56/4 درصد با فاصله اطمینان 95 درصد (5/75-1/35) با استفاده از مدل تصادفی است.
نتیجه گیری
میزان شیوع کلی سالمندآزاری در ایران 56/4 درصد بود که این میزان در مقایسه با مطالعاتی که در خارج انجام شده، بسیار بیشتر است. این ناهمخوانی با وجود تعریف یکسان از سالمندآزاری و استفاده از پرسش نامه تقریبا یکسان و روش همانند را می توان بیشتر به علت حجم نمونه های کم، داشتن خرده فرهنگ ها ونگرش های مختلف اقوام دانست. میزان شیوع سالمندآزاری در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 253
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!