بررسی تغییرات ساختاری و رفتاری عضلات ثبات دهنده ستون مهره ای با استفاده از روش های تصویربرداری اولتراسوند، MRI و الکترومیوگرافی در افراد دارای اختلال پاسچر Sway-Back«

چکیده:
مقدمه و اهداف اختلال پاسچر sway-back (SB) یکی از شایعترین اختلالات ستون مهره ها درمیان افراد جامعه بخصوص خانم های جوان می باشد. با وجود شیوع این اختلال پاسچر، در مورد نحوه تغییر راستای اسکلتی در ناحیه کمر و لگن و تغییرات عضلانی حاصله اتفاق نظری بین محققان وجود ندارد. هدف از مطالعه حاضر، جمع آوری تغییرات گزارش شده در ابعاد، تولید تنشن و ساختار عضلات ثبات دهنده ستون مهره ای در پاسچر SB، با استفاده از روش های دقیق تصویربرداری اولتراسوند، الکترومیوگرافی و MRI می باشد.
مواد و روش ها با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Google scholar، Pubmed، Embase در ابتدا 102 مقاله که در بازه ی زمانی 2002-2016 بودند بدست آمد که بعد از تطابق با معیارهای ورود و خروج، تعداد 97 مقاله حذف شد و 5 مقاله باقی مانده به صورت تمام متن مورد بررسی قرار گرفتند. در این مرور از مقالاتی استفاده شد که تغییرات عضلانی در پاسچر SB را با استفاده ار روش های USI ،MRI و EMG مورد بررسی قرار داده بودند.
یافته ها با استفاده از الکترومیوگرافی سطحی کاهش فعالیت عضلات اینترنال ابلیک، مولتی فیدوس کمری و ارکتوراسپاین و افزایش فعالیت عضله ی رکتوس ابدومینوس را نشان داده شد. بررسی ضخامت عضله ی ترانسورس ابدومینوس با استفاده از اولتراسونوگرافی نیز نشان داد که ضخامت این عضله در پاسچر SB از سایر پاسچرها کمتر است. مطالعات بررسی کننده با استفاده از MRI تغییر محتویات عضله بصورت تجمع چربی در عضلات مولتی فیدوس و ارکتورهای ستون کمری را در افراد با پاسچر SB ثابت کرد.
بحث مطالعات نشان دادند که در پاسچر SB، ساختار عضلات عمقی در ناحیه کمر و شکم تغییر می یابند. این تغییرات می تواند باعث به خطر افتادن ثبات ناحیه کمری- لگنی شود. به نظر می رسد، هر سه روش ارزیابی عضلات در اختلال پاسچر SB دارای اعتبار و تکرارپذیری بالایی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!