مقایسه عملکرد اندام فوقانی و تعادل بین رشته های مختلف ورزشی

چکیده:
مقدمه و اهداف تعادل یکی از اجزای کلیدی مهارت های حرکتی با حفظ وضعیت و اجرای مهارت های ورزشی پیچیده است. با توجه به تفاوت در نوع فعالیت، تکنیک ها و مهارت های ورزشی، محقق به مقایسه ی نتایج تعادل ایستا و پویا و آزمون عملکردی اندام فوقانی ورزشکارهای رشته فوتبال، بسکتبال، کشتی، کیک بوکس، پارکور و افراد غیرورزشکار می پردازد.
مواد و روش ها در پژوهش حاضر آزمودنی ها شامل 12 فوتبالیست، 12 کشتی گیر، 12 بسکتبالیست، 12 پارکوریست، 12 کیک بوکسور با بیشتر از 7 سال سابقه ورزشی منظم و تخصصی و 12 غیرورزشکار در یک سال گذشته فعالیت ورزشی نداشتند، انتخاب شدند. در هر گروه ورزشی به جز پارکوریست ها 6 ورزشکار در سطح مسابقات کشوری و 6 ورزشکار در سطح مسابقات استان گیلان رقابت کردند. آزمودنی ها در ساعت 9 تا 12 به آزمایشگاه حرکات اصلاحی دانشگاه گیلان مراجعه کردند. پس از 10 دقیقه گرم کردن و حرکات کششی آزمون های تعادل ایستا با استفاده از سیستم امتیازدهی خطای تعادل و تعادل پویا و آزمون عملکردی اندام فوقانی به وسیله دستگاه تعادلی Y انجام شد.
یافته ها نتایج آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که از نظر تعادل ایستا و پویا و تست عملکردی اندام فوقانی رشته ی پارکور از همه ی رشته ها بهتر بود. تفاوت معناداری در حفظ تعادل ایستا و پویا و آزمون عملکردی اندام فوقانی بین تمامی ورزشکاران مورد مطالعه و افراد غیرورزشکار وجود دارد. همچنین در مقایسه رشته های مختلف ورزشی بسکتبالیست ها کمترین تعادل ایستا و پویا و آزمون عملکردی اندام فوقانی را داشتند (05/0(P≤.
نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد علت شیوع بالای اسپرین مچ پا شاید به دلیل بی تعادلی در بسکتبالیست ها باشد. مربیان و پزشکیاران ورزشی پیشنهاد می شود برنامه های غربالگری منظم را با استفاده از آزمون های بس و و ای انجام دهند. تعادل و عملکرد اندام فوقانی ورزشکاران را مورد ارزیابی قرار دهند و افرادی را که دچار ضعف تعادل و ضعف عملکرد اندام فوقانی هستند، شناسایی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!