بررسی خصوصیات ضد میکروبی برخی سویه های Streptomyces دریایی بر علیه سه بیمارگر گیاهی

چکیده:
در سال های اخیر، استفاده از متابولیت های ثانویه مانند آنتی بیوتیک ها به منظور کنترل زیستی عوامل بیماریزای گیاهی مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف جداسازی، شناسایی و بررسی فعالیت ضدمیکروبی جدایه هایی از Streptomyces از دریای عمان علیه سه بیمارگر گیاهی Fusarium oxysporum، Xanthomonas campestris و Erwinia amylovora اجرا شد. سویه های Streptomyces روی محیط کشت های نشاسته کازیین اگار، گلیسرول گلیسین آگار و نشاسته نیترات آگار در غلظت های نمکی متفاوت جداسازی شدند. فعالیت ضدمیکروبی سویه ها با استفاده از کشت تقاطعی و اندازه گیری هاله عدم رشد در برابر بیمارگرهای گیاهی اندازه گیری شد. 90% این سویه ها قادر به تولید هاله مهارکنندگی رشد در برابر باکتری X. campestris بودند که بالاترین هاله 1±15 میلی متر به دست آمد. دو سویه 130AC و 275AC برای استخراج ترکیب ضدمیکروبی انتخاب شدند. این سویه ها در محیط های پیش کشت و تخمیری مختلفی کشت داده شدند. استفاده از محیط های تخمیری مختلف نشان می دهد که محیط دارای گلیسرول و سویا هاله بازدارندگی را افزایش می دهد. سویه های به دست آمده براساس ژن SrRNA16 متعلق به گونه هایStreptomyces sp. می باشند. جهت استخراج ترکیب ضدمیکروبی از حلال آلی دی کلرومتان، کلروفرم و اتیل استات استفاده گردید. حلال دی کلرومتان در سویه 130 ACو کلروفرم در سویه 275AC با ایجاد هاله مهارکنندگی 21 و 25 میلی متر موثرتر از سایر حلال ها بودند. این مطالعه نشان می دهد که برخی جدایه های Streptomyces در محیط های دریایی کمتر کاوش شده، دارای قابلیت کنترل باکتری های بیماریزای گیاهی می باشند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735554 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!