تفسیر ناهنجاری های مغناطیسی معادن غربی سنگ آهن سنگان با استفاده از اطلاعات زمین شناسی و گمانه ها

چکیده:
معدن آهن سنگان یک کانسار آهن اسکارن مگنتیتی است. بهترین روش متداول جهت اکتشاف این مدل کانسارها با توجه به وجود خاصیت مغناطیسی درآنها، روش مغناطیس سنجی است. بر اساس این روش می توان اطلاعاتی درباره عمق، شیب، شکل و امتداد منبع ایجادکننده ناهنجاری به دست آورد. اکتشافات زیادی از این گونه ذخایر در سطح دنیا با استفاده از روش مغناطیس سنجی صورت گرفته است که نمونه آن ذخایر بزرگ گل گهر در ایران است. بر مبنای مغناطیس سنجی و زمین شناسی، وجود ذخیره ای عظیم در طی اکتشاف آهن سنگان پیش بینی شده است. حفر 558 گمانه در قسمت غربی با شبکه 50 در 50 متر با استناد به داده های مغناطیس سنجی و زمین شناسی سطحی، طراحی شده و پس از حفاری، داده های زیرسطحی خیلی مفیدی به دست آمده است. بیشتر توده های نفوذی گرانیتی و از نوع تیپ اکسیدان هستند که به دلیل وجود کانی های ریز و پراکنده مگنتیت داخل آن ها، پذیرفتاری مغناطیسی بیشتری از سایر گرانیت ها دارند. این ها به عنوان سنگ منشا ایجادکننده توده عظیم معدنی سنگان لحاظ شده اند. تعداد 19376 نقطه مغناطیس سنجی زمینی با مشخصات مختلف برداشت شده در چند مرحله اکتشافی در این مطالعه یکسان سازی و تفسیر شده است. منابع ایجادکننده اکثر ناهنجاری های مغناطیسی نقشه برگردان به قطب(RTP) کانی سازی مگنتیت است که داده های حفاری آن را تایید می کند. با توجه به وجود مغناطیس باقیمانده در اسکارن مگنتیتی و نبود چنین اندازه گیری هایی و از طرف دیگر لازم بودن آن در تعیین صحیح عمق منابع ناهنجاری های مغناطیسی با مدل سازی معکوس یا پیشرو، از فیلترهای مشتق اول قائم و فراسو برای هدایت حفاری در این مطالعه استفاده شده است. اطلاعات عمقی مربوط به منبع ناهنجاری ها در نقشه های گرادیان عمودی و فراسو با عمق حاصل از حفاری و مدل سازی بلوکی هم خوانی خوبی دارند. مقدار ذخیره کانسار و عمق آن از ناهنجاری غربی(A'') تا ناهنجاری مرکزی(C) در حال افزایش بوده و شیب آن به سمت شرق است. این تغییر عمق کانی سازی با پاسخ عمقی نقشه های فراسو مبنی بر معرفی ناهنجاری مرکزی(C) به عنوان عمیق ترین بخش کانسار سنگان هماهنگی دارد. پاسخ مغناطیسی در نقشه فراسوی 1000 متر در محل ناهنجاری مذکور می تواند مربوط به عمق زیاد کانی سازی (تا 620 متر حفاری شده در حال حاضر) یا توده نفوذی عمیق تر در این محل باشد که تایید آن به حفاری عمیق (بیش از 1000 متر) نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!