بررسی کاربرد آهنگ لغزش گسل ها در پهنه بندی مستقل از زمان خطر زمین لرزه در منطقه کرمان-غرب بلوک لوت

چکیده:
در این مطالعه، برای اولین بار با استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آهنگ لغزش (slip rate) پهنه بندی مستقل از زمان خطر زمین‏لرزه برای نواحی ای از جنوب شرق ایران انجام گرفته و شتاب طیفی برای دو شهر کرمان و راور در استان کرمان برآورد شده است.آهنگ لغزش گسل‏ها به طور غیرمستقیم در محاسبه متوسط آهنگ رویداد سالانه چشمه ها (λ)، با استفاده از تابع توزیع مکانی‏ دخالت داده شده ‏است. همچنین، متوسط آهنگ رویداد سالانه چشمه ها مستقیما از آهنگ لغزش نسبت داده شده به هر چشمه محاسبه شده است. به منظور بررسی تاثیر مشارکت آهنگ لغزش گسل های منطقه بر روی نتایج برآورد احتمالاتی خطر زمین‏لرزه، نتایج حاصل از پهنه‏بندی مستقل از زمان خطر زمین لرزه در کل گستره مورد مطالعه برای سه حالت: 1- عدم استفاده از آهنگ لغزش، 2- استفاده غیرمستقیم از آهنگ لغزش و 3- استفاده مستقیم از آهنگ لغزش، برای سطح خطر 10 درصد احتمال فزونی در 50 سال (دوره بازگشت 475 سال) مقایسه گردیده است. مقایسه حالت های 1 و 2 نشان دهنده تغییرات بین g02/0-0 و مقایسه حالت های 1 و 3 نشان دهنده تغییرات g11/0-0 در نقاط مختلف گستره مورد مطالعه است. در صورت استفاده مستقیم از آهنگ لغزش (حالت 3)، برای بیش از 98 درصد از مساحت گستره مورد مطالعه، تغییرات بیشینه شتاب جنبش زمین (PGA) در مقایسه با حالت عدم استفاده از آهنگ لغزش (حالت 1) کمتر از 26درصد و برای بیش از نیمی از گستره، کمتر از 10درصد است. مقادیر بیشینه شتاب طیفی در شهر کرمان برای سه حالت ذکرشده به ترتیب g61/0، g61/0 و g57/0 و در شهر راور به ترتیب g71/0، g67/0 و g6/0 در پریود 15/0 ثانیه به دست آمده است. همچنین، مقدار PGAبرای این سه حالت در شهر کرمان به ترتیب g25/0، g25/0 و g23/0 و در شهر راور به ترتیب g29/0، g27/0 و g24/0 برآورد شده است. نتایج این تحقیق نشان می‏دهد با توجه به کمبود داده های زمین‏لرزه ای در بسیاری از نقاط ایران، می‏توان از آهنگ لغزش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان داده منحصربه فرد هر چشمه در پهنه بندی مستقل از زمان خطر زمین لرزه استفاده کرد. در این مطالعه، محاسبات برای خاک نوع یک (سنگ بستر)، مطابق با آیین‏نامه 2800 ایران انجام گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1735696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!