تاثیر هشت هفته تمرین هوازی بر شاخص های استرس اکسیداتیو در رت های قرار گرفته در معرض اشعه الکترومغناطیس مایکروویو ساطع شده از روترهای Wi-Fi

چکیده:
زمینه و هدف
قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس می تواند باعث استرس اکسیداتیو شده و از طرفی عملکرد سیستم آنتی اکسیدانی بدن با ورزش منظم افزایش یافته و باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین ورزش هوازی بر مارکرهای استرس اکسیداتیو در رت های قرار گرفته در معرض اشعه الکترومغناطیس مایکروویو ساطع شده از روترهای Wi-Fi بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی30 سر رت نر 8 هفته ای از نژاد ویستار با محدوده وزنی 20±200 گرم به طور تصادفی به چهار گروه گروه کنترل، اشعه، ورزش و اشعه+ ورزش تقسیم شدند. برنامه اصلی تمرین ورزشی شامل 8 هفته (یک جلسه در روز و پنج روز هفته) دویدن روی تردمیل مخصوص حیوانات با 40 تا60 درصد حداکثر سرعت و پروتکل اشعه شامل روزانه یک ساعت مواجهه با اشعه45/2 گیگاهرتز ساطع شده از مودم Wi-Fiو به مدت 8 هفته بود. قبل و 48 ساعت پس از مداخلات اصلی، از کلیه گروه ها نمونه خونی گرفته شد. سطوح پلاسماییSOD و GPX به روش الیزا و با استفاده از کیت های معتبر و MDA به روش TBA ااندازه گیری و داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، تی وابسته و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند ( 05/0≥P ).
یافته ها
نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه حاکی از وجود اختلاف معنی داری بین گروه های مختلف تحقیق بود به این صورت که هشت هفته مواجهه با اشعه Wi-Fi باعث کاهش سطح پلاسمایی SOD و GPx و افزایش MDA شده و از طرف دیگر هشت هفته تمرین ورزش هوازی افزایش سطح پلاسمایی SOD و GPx و کاهش MDA شد. نتایج آزمون توکی نشان داد در زمینه SOD و GPx تفاوت بین همه گروه ها، به استثنای گروه های ورزش با اشعه+ورزش (119/0=P و 073/0=P) معنی دار بود. و در زمینه MDA تفاوت بین همه گروه ها، به استثنای گروه اشعه+ورزش با گروه های ورزش و کنترل (323/0=P و 717/0=P) معنی دار بود. نتایج آزمون تی وابسته نیز حاکی از تفاوت معنی داری بین پیش آزمون و پس آزمون همه متغیرهای تحقیق بود.
نتیجه گیری
در مجموع به نظر می رسد تمرینات منظم ورزش هوازی می تواند اثرات مفیدی بر سیستم آنتی اکسیدانی داشته و باعث تعدیل در مارکرهای استرس اکسیداتیو ناشی اشعهWi-Fi شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!