ارزیابی ضریب رسوب دهی زون های دگرسانی و سازندهای حوزه آبخیز تنگ بستانک استان فارس

چکیده:
شناسایی مناطق مولد رسوب از مهمترین مصادیق مدیریت خاک به منظور بهره برداری مطلوب و کاهش تخریب آن می باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی زون های دگرسانی بر پایه روش های نوین و پیشرفته تر آنالیز تصاویر ماهواره ای، تهیه لایه اطلاعاتی ضریب رسوب دهی این زون ها و همچنین اولویت بندی سازندهای موجود در حوزه آبخیز تنگ بستانک استان فارس از حیث تولید رسوب بود. بدین منظور با استفاده از روش های پیکسل مبنا و زیرپیکسل مبنا و با لحاظ خطاهای گماشته شده، خطای حذف شده، دقت کاربر، دقت تهیه کننده، دقت کلی و کاپا زون های دگرسانی شناسایی شدند و سپس با استفاده از مدل هیدروفیزیکی ضریب رسوب زایی پیکسل به پیکسل در سطح حوزه تهیه گشت و جهت ارزیابی رسوب زایی سازندها از شاخص اهمیت نسبی استفاده شد. نتایج نشان داد روش مشخصه برازش طیفی، روشی مناسب جهت تهیه نقشه زون های دگرسانی می باشد. زون پروپیلیتیک با مساحت 46/278 کیلومترمربع بیشترین پراکنش را در سطح حوزه دارا می باشد. همچنین نتایج نشان داد سازند پابده گورپی با وجود مساحت 2/04 کیلومترمربع از سطح 80/73 کیلومترمربعی حوزه و با اهمیت نسبی3/875 بیشترین نقش و سازند رازک با ضرائب کوچک رسوب دهی کمترین نقش را در تولید رسوب حوزه دارند. سازند آسماری جهرم با وجود پراکنش 61 درصدی از سطح حوزه در اولویت چهارم از لحاظ ضریب رسوب دهی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد قابلیت فرسایش در حوزه ازشرق به سمت مرکز وغرب حوزه افزوده و از شمال و شمال غربی به سمت جنوب و جنوب شرقی حوزه کاسته می شود. بزرگترین ضریب رسوب دهی(8/91-3/54) بیشتر در نواحی مرکزی، غرب و شمال غربی منطقه دیده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!