آلودگی خاک به تخم گونه های توکسوکارا در پارکها، مدارس ابتدایی و مهد کودک های جهرم، جنوب ایران

چکیده:
مقدمه
سندرم لارو مهاجر احشایی یک بیماری زئونوز است که از طریق تهاجم لارو نماتود های حیوانی بویژه توکسوکاراها به روده و حرکت آنها به سمت بافت های بدن ایجاد می گردد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی آلودگی خاک پارکها، مدارس ابتدایی و مهد کودکهای جهرم به تخم توکسوکارا به انجام رسید.
روش کار
تعداد 100 نمونه خاک از 20 پارک و اماکن عمومی و همچنین 16 نمونه خاک از باغچه مهدکودک ها و55 نمونه از خاک باغچه مدارس ابتدایی شهر جهرم جمع آوری گردید. نمونه ها با روش شناورسازی آب شکر اشباع جهت یافتن تخم توکسوکارا مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط احتمالی بین میزان آلودگی و فاکتورهای محیطی با روش های آماری آنالیز گردید.
نتایج
الودگی به تخم توکسوکارا در 4% از نمونه های گرفته شده از پارک ها مشاهده گردید اما نمونه های بدست آمده از خاک باغچه مدارس و مهدکودک ها فاقد تخم توکسوکارا بود. همچنین از لحاظ آماری ارتباط معناداری بین میزان آلودگی اماکن مذکور با فاکتورهای محیطی مشاهده نگردید (P>0.05).
نتیجه گیری
آلودگی پارک های عمومی شهر جهرم به تخم توکسوکارا، حضور مردم بویژه کودکان در این اماکن، عدم آگاهی اکثر مردم از خطرات آلودگی ناشی از تماس با خاک آلوده و بخصوص ورود سگ ها و گربه های ولگرد در پارک ها از جمله مواردی است که می تواند به عنوان عوامل هشدار دهنده در نظر گرفته شود تا مسئولین تمهیدات لازم جهت کاهش و یا رفع آلودگی از این اماکن را مد نظر قرار دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!