پهنه بندی خطر سیل با استفاده از تحلیل چندمعیاره و GIS مطالعه موردی: شهرستان ایذه

چکیده:
زمینه و هدف
وقوع سیلاب های متعدد در مناطق مختلف کشور همواره خسارات فراوانی را در زمینه های مختلف به همراه داشته است ازاین رو تهیه و تدوین یک طرح جامع و کامل در زمینه کنترل سیلاب امری ضروری به نظر می رسد. توسعه مناطق مسکونی و شهری در حاشیه رودخانه ها و بستر سیلاب دشت ها بدون توجه به شرایط هیدرولوژیکی و هیدرولیکی حاکم بر رودخانه، باعث افزایش خطر سیلاب می شود. لذا مدیریت سیلاب و شناسایی پهنه های در معرض خطر برای کاهش آسیب های ناشی از سیل و به حداقل رساندن خسارت و کنترل آن در محیط شهری و روستایی امری ضروری است. هدف انجام این پژوهش پهنه بندی خطر سیلاب در شهرستان ایذه است.
روش
برای رسیدن به این هدف از 11 شاخص شامل، آبخوان ها، اقلیم، پوشش گیاهی، ارتفاع، خاک شناسی، فاصله از شبکه آبراه ها ، سازنده های زمین شناسی، کاربری اراضی، هم تبخیر، هم بارش و هم دما استفاده شده است. با استفاده از روش AHP وزن نسبی معیارها به دست آمده است و با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی لایه های موردنظر هم پوشانی شده اند.
یافته ها
نقشه نهایی پهنه بندی سیلاب نشان داد که حدود43 درصد از شهرستان در پهنه خطر خیلی زیاد، 14/16 درصد در پهنه خطر زیاد، 46/12 درصد در پهنه خطر متوسط، 91/10 درصد در پهنه خطر کم و 3/8 درصد خیلی کم از لحاظ سیل گیری قرار دارد. به طورکلی حدود60 درصد از پهنه های شهرستان درخطر سیل گیری خیلی زیاد و زیاد است.
نتیجه گیری
طبق نقشه ارزیابی خسارت، بیشترین خسارت مربوط به مناطق شهر ایذه، سوسن شرقی و غربی و روستاهای دنباله رود جنوبی است. می توان گفت مناطقی که در موقعیت کوهستانی واقه شده اند، درخطر سیل گیری قرار دارند. زیرا تمام این مناطق در بین کوه ها و یا محل تلاقی دره ها و تنگه ها واقع شده اند. به طورکلی می توان گفت نقشه های ریز پهنه بندی خطر سیلاب، به مدیریت غیر سازه ای سیل کمک می کند و به مدیران برنامه ریزی این امکان را می دهد تا بخش های امن ، از نظر سیل خیزی را برای توسعه انتخاب کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1736374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!