ارزیابی ویژگی های روانسنجی مصاحبه نیمه ساختار یافته رفتار احتکاری در نمونه بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وجود ابزاری معتبر و پایا که بتواند اختلال وسواس ذخیره ای را به صورت مستقل مورد سنجش بالینی قرار دهد ضروری به نظر می رسد. هدف این مقاله بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار تشخیصی نیمه ساختار یافته اختلال وسواس ذخیره ای در نمونه بالینی است.
روش بررسی
روش کلی پژوهش از نوع هنجاریابی است. بدین منظور 122 نفر شامل 34 بیمار وسواس بیمار ذخیره ای، 38 بیمار وسواس جبری از چند مرکز درمانی نظامی در شهر شیراز و 50 نفر از جمعیت بهنجار کارکنان نظامی به صورت هدفمند انتخاب شده و پرسشنامه های پژوهش را تکمیل کردند. داده ها توسط شاخص های آمار توصیفی، تحلیل عاملی تاییدی، تحلیلی تابع تمایز، پایایی کرونباخ و آزمون -بازآزمون و با استفاده از نرم افزار های SPSS و AMOS Graphic تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج تحلیل پایایی نشان داد مقادیر آلفای کرونباخ برای عامل اصلی پرسشنامه درجه بندی وسواس رفتار ذخیره ای معادل 803/0 است. همبستگی درون گویه ای نیز برای سوالات در دامنه 65/0 تا 79/0 به دست آمد. ضرایب همبستگی به منظور بررسی پایایی آزمون - بازآزمون (بازه زمانی 2 هفته ای) مناسب و مطلوب بود. یافته های تحلیل تاییدی جهت بررسی روایی سازه حاکی از این بود که هر پنج گویه دارای بار عاملی بالا با عامل کلی هستند. نتایج تحلیل تابع تمایز نیز به منظور بررسی روایی تشخیصی نشان داد این پرسشنامه می تواند گروه دارای وسواس ذخیره را به طور معناداری از دیگر گروه ها تمیز دهد. مقادیر نقطه برش بهینه نیز برای عامل کلی معادل 17 به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری
پرسشنامه سنجش رفتار ذخیره ای، ابزاری معتبر و پایا در نمونه بالینی ایرانی است. این ابزار می تواند در بررسی های بالینی، ارزیابی و تشخیص، سنجش نتایج درمانی و براورد شیوع اختلال در جمعیت بهنجار مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!