مطالعه بیناب نوری لامپ های روشنایی کم مصرف موجود در ایران و احتمال تولید رادیکال های هیدروکسیل

چکیده:
سابقه و هدف
علیرغم بهره گیری روزافزون از لامپ های کم مصرف، در خصوص وجود تابش فرابنفش در خروجی آنها نگرانی هایی وجود دارد. در این مطالعه خروجی لامپ های کم مصرف موجود در بازار ایران در محدوده های فروسرخ، مرئی و فرابنفش اندازه گیری و احتمال تولید رادیکال های هیدروکسیل توسط تابش آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
بیناب و شدت نور 33 لامپ کم مصرف توسط اسپکترومتر و رادیومترهای مجهز به حسگرهای فرابنفش، مرئی و فروسرخ ثبت شد. احتمال تولید رادیکال های هیدروکسیل توسط سه لامپ که بیش ترین شدت نشر فرابنفش را داشتند، بررسی و سیگنال فلوئوریمتری دزیمترهای ترفتالیک اسید ارزیابی شد. پارامترهایی نظیر راندمان روشنایی، انتگرال بیناب و درصد خروجی لامپ ها در نواحی مختلف طیفی تعیین و مقایسه با منحنی فتوپیک بینایی انسان انجام گرفت.
یافته ها
در لامپ های با توان مشابه، شدت نور مرئی و فروسرخ تفاوت قابل ملاحظه ای نداشتند. در تابش فرابنفش شدت لامپ های کم مصرف آفتابی حدود 2 برابر لامپ های کم مصرف مهتابی بود که در مقایسه با لامپ تنگستن از شدت بالاتری برخوردار می باشند، درحالی که تابش فروسرخ در لامپ های تنگستن تقریبا ده برابر لامپ های کم مصرف است. دزیمتری شیمیایی نشان داد لامپ های ارائه شده در بازار مصرف توسط سه کارخانه سازنده، قابلیت تولید رادیکال هیدروکسیل را در فواصل نزدیک و طی تابش های طولانی دارا می باشند.
استنتاج: تابش لامپ کم مصرف از فاصله بیش از یک متر ایمن است. اما در فواصل کم تر و زمان های طولانی، برخی از آن ها به دلیل نشر تابش فرابنفش می توانند به چشم و پوست آسیب وارد کنند. نظارت بر مشخصات لامپ هایی که وارد بازار می شوند، توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!