بررسی سرواپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسما گوندی در زنان باردار و عوامل خطر بیماری در استان گلستان

چکیده:
سابقه و هدف
توکسوپلاسموز از جمله بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که مطالعه آن به ویژه در زنان، قبل و حین بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سرواپیدمیولوژی عفونت توکسوپلاسما گوندی در زنان باردار و عوامل خطر بیماری در استان گلستان در شمال ایران انجام شد.
مواد و روش ها
بررسی حاضر به روش توصیفی-مقطعی بر روی 440 نمونه خون زنان باردار قبل از زایمان در استان گلستان سال های 1394-1393 انجام شده است. پس از نمونه برداری، سرم خون جدا شده و جهت تعیین آنتی بادی های IgGو IgM ضد توکسوپلاسما بر روی آن ها تست الیزا انجام شد. اطلاعات مربوط به نمونه ها ثبت و با نرم افزار 20SPSS و آزمون آماری کای دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این بررسی از 440 نمونه خون، تعداد 155 نفر (2/35 درصد) IgG و 25 نفر (7/5 درصد) IgM مثبت و 9 نفر (2 درصد) از نظر هر دو آنتی بادی مثبت علیه توکسوپلاسما بوده اند. ارتباط معنی داری بین عفونت توکسوپلاسما گوندی با سقط و قومیت دیده شد(05/. >p).اما ارتباط معنی داری بین عفونت با محل زندگی، سطح تحصیلات، سن، شغل، تماس با گربه، تماس با خاک، مصرف گوشت های نیم پخته مشاهده نشد(05/0استنتاج: در این مطالعه با روش سرولوژی، حدود 57 درصد زنان باردار، فاقد آنتی بادی های ضد توکسوپلاسما در استان گلستان بودند. این بدین معنی است که این افراد مستعد ابتلا به عفونت حاد با توکسوپلاسما هستند. لذا، نیاز به افزایش آگاهی این افراد به عنوان گروه های ویژه در معرض خطر وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!