بررسی اثر محافظتی عصاره آبی گیاه شنبلیله (Trigonella foenum-graecum L.) بر سمیت سلولی القایی ناشی از سیکلوفسفامید در رده سلول های سرطانی تخمدان انسانی (SKOV3) و نرمال

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه استفاده از گیاهان دارویی در درمان سرطان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. گیاه شنبلیله به دلیل دارا بودن ترکیبات فنلی برای مطالعات سمیت سلولی با اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر محافظتی عصاره آبی گیاه شنبلیله بر سمیت سلولی ناشی از داروی سیکلوفسفامید بر روی رده سلول های سرطانی انسانی (SKOV3) و نرمال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، ابتدا عصاره آبی گیاه به روش پرکولاسیون تهیه شد. بعد از مواجهه رده سلول سرطانی تخمدان انسانی (SKOV3) و رده سلولی نرمال فیبروبلاست جنین موش با غلظت های مختلف از عصاره گیاه و داروی سیکلوفسفامید به مدت 72 ساعت، میزان مرگ و میر سلول ها باروش MTT مورد بررسی قرار گرفت. محاسبات آماری و مقایسه داده ها با روش آنالیز واریانس (ANOVA) انجام گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که میزان غلظت مهاری (IC50) عصاره گیاه و داروی سیکلوفسفامید بر رده های سرطانی تخمدان انسانی (SKOV3) و رده سلولی نرمال فیبروبلاست جنین موش به ترتیب برابر با 013/0 ±992/5 و 032/0 ± 66/30 میکروگرم بر میلی لیتر و میزان IC50 داروی سیکلوفسفامید بر این رده های سلولی به ترتیب برابر با 003/0±839/1 و 011/0 ±332/7 میکروگرم بر میلی لیتر است.
استنتاج: میزان غلظت مهاری (IC50)عصاره گیاه شنبلیله و سیکلوفسفامید بر روی رده های سلول سرطانی تخمدان انسانی (SKOV3) و رده سلولی نرمال در مقایسه با داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید افزایش نشان داد که می تواند ناشی از خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره به دلیل داشتن ترکیبات مختلف فلاونوئیدی و آلکالوئیدی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!