تاثیر عصاره هیدروالکلی برگ گل راعی(Hpericum perforatum L.) بر کم خونی و افزایش آهن سرم در اثر مصرف سیکلوفسفامید درموش های صحرایی نر

چکیده:
زمینه
سیکلوفسفامید یک داروی ضد سرطان است که سبب آلکیلاسیون DNA در سلولها می شود. سیکلوفسفامید همچنین موجب کاهش شمارش سلول های خونی و آسیب رسانی به مغز استخوان می گردد. گل راعی یک گیاه داروئی است که درطب سنتی استفاده می شود. در این مطالعه تاثیر هماتوپوئیک عصاره برگ های گل راعی بر روی عملکرد مغز استخوان و پارامترهای خون در موش های صحرایی نر القاء شده با سیکلوفسفامید مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این پژوهش از 42 سر موش صحرائی نر با وزن 250 - 220 استفاده گردید که بطور تصادفی به 6 گروه 7 تایی (کنترل، شاهد، کنترل مثبت، تیمار 1،2،3) تقسیم بندی شدند. گروه کنترل سالم: روزانهml 5/0 نرمال سالین و گروه شاهد روزانه `15 داروی سیکلوفسفامید و گروه کنترل مثبت روزانه mg/kg 200 عصاره هیدروالکلی چای کوهی به صورت تزریق درون صفاقی و گروهای تیمار 1و2و3 روزانه به ترتیب دوزهایml/kg100 و ml/kg 200 و ml/kg 300 به همراه ml/kg 15داروی سیکلوفسفامید نیز بصورت درون صفاقی برای 10روز دریافت کرده اند. پس از پایان آزمایش نمونه های خون بطورمستقیم از قلب جمع آوری گردید و پارامترهای RBC،Hb،HCT وFe2+ آنالیز و بررسی شد. بررسی آماری یافته های این مطالعه با استفاده از نرم افراز آماری SPSS انجام گرفت و داده ها بصورت Mean±SEM ارائه و تفاوت های آماری با معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد که سیکلوفسفامید باعث آسیب رسانی بافت مغزاستخوان می شود که در این صورت بطور قابل توجهی باعث کاهش شمارش سلول های خونی و افزایش آهن خون درگروه القا شده با سیکلوفسفامید می گردد. گروه های تحت درمان باعصاره گل راعی افزایش گسترده ای در گلبول های قرمز و کاهش آهن خون در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند
نتیجه گیری
نتایج این آزمایش نشان داد که عصاره گل راعی قادر است احتمالا بافت مغز استخوان را در برابر اثرات مخرب سیکلوفسفامید محافظت نموده و میزان پارامترهای خونی و آهن سرم را به سطح طبیعی آنها نزدیک نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!