نقش آفرینی تسهیلات مالی مسکن در نوسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی (مطالعه موردی مساکن روستایی شهرستان ایجرود)

چکیده:
بسیاری از سکونتگاه های روستایی کشور هم اکنون با مسایل و مشکلات متنوع و در ابعاد مختلف روبرو هستند که بعضا ریشه در گذشته تاریخی آنها دارد، هرچند برخی دیگر در پی دگرگونی های سالهای اخیر بروز و ظهور یافته اند. کمبود سرمایه گذاری های لازم در زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی و فقدان مدیریت کارآمد امروزه به این مسایل دامنه بیشتری بخشیده و موجب ایجاد عدم تعادل در اینگونه عرصه ها و در هم ریختگی نظام های مکانی – فضایی روستایی شده است. با توجه به روند رشد و توسعه کشور و اهمیت توجه به ابعاد توسعه پایدار، بسترسازی برای تحولی آگاهانه و مدبرانه در فضای زیست، سکونت و تولید در جوامع روستایی امری ضروری به نظر می آید. در همین ارتباط لازم است به مسکن روستایی به عنوان یکی از اجزای اصلی بافت روستا توجه لازم مبذول گردد. در سال های اخیر، سیاست های توسعه مسکن در ایران به طور کلی در مسکن روستایی، که بطور خاص توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعمال می شود جنبه های مختلف، از جمله استقرار بهینه و مقاوم سازی در برابر سوانح طبیعی، نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی را در عرصه های روستایی کشور در برمی گیرد. در این راستا، تخصیص تسهیلات مالی مسکن به روستاییان در جهت نوسازی و مقاوم سازی در سال های اخیر توانسته است دگرگونی هایی در ویژگی های کالبدی و فضایی مسکن در بسیاری از روستاهای مورد نظر ایجاد نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!