مقایسه روش های PCA و DAPC در تجزیه وتحلیل ساختار جمعیتی گاومیش های ایران با تراشه های اسنیپ 90k

چکیده:
اطلاع از ساختار ژنتیکی جمعیت دام ها در راستای اجرای بهتر برنامه های اصلاح نژادی و حفظ ذخایر ژنتیکی آن ها بسیار ارزشمند است. داده های ژنگانی (ژنومی) فرصتی برای حل پیچیدگی تاریخچه تکاملی جمعیت ها و بازسازی رویدادهای تاریخی نادر، را فراهم می آورند. در این پژوهش برای ارزیابی ساختار جمعیتی گاومیش های ایران روش های تجزیه وتحلیل مولفه های اصلی (PCA) و تجزیه وتحلیل جداسازی مولفه های اصلی (DAPC) اجرا شد. از شمار 404 گاومیش از سه نژاد شمالی، آذری و خوزستانی خون گیری شد و تعیین ژنوتیپ با تراشه های اسنیپ 90k توسط شرکت پادانو در کشور ایتالیا انجام شد. نتایج به دست آمده از تجزیه مولفه های اصلی و تجزیه جداسازی مولفه های اصلی، جداسازی سه نژاد را به خوبی نشان داد و هر دو تصویر آشکاری از ساختار ژنتیکی جمعیت های مورد بررسی را نشان دادند. در روش DAPC، برای ارزیابی شمار بهینه خوشه با معیار ارزیابی BIC، K=3 بهترین نتیجه را نشان داد. نتایج اعتبارسنجی متقابل برای نگه داشتن شمار مولفه اصلی بهینه برای تجزیه وتحلیل تشخیصی، 50 مولفه اول MSE کمتری نسبت به مولفه های دیگر داشت. در این بررسی روش DAPC احتمال عضویت افراد جمعیت ها را با درستی 100 درصد پیش بینی کرد ولی روش PCA قادر به ارزیابی گروه ها نبوده و برای به دست آوردن تصویر روشن از واریانس بین جمعیت ها DAPC مناسب تر از PCA عمل می کند. روش DAPC در بررسی ساختار جمعیتی نسبت به روش PCA به دلیل افزایش واریانس بین گروه ها و کاهش واریانس درون گروه ها و همچنین ارائه تصویر آشکاری از ساختار جمعیتی کارآمد بود و می تواند در کنترل کیفیت و تصحیح لایه بندی جمعیتی در بررسی های ارتباطی جایگزینی برای PCA باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!