بررسی فراوانی کمپیلوباکتر در طغیان های ناشی از بیماری های منتقله از غذا در کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های منتقله از غذا یکی از مشکلات گسترده و رو به رشد در جوامع بشری هست. گونه های کمپیلوباکتر از مهم ترین پاتوژن های عامل گاستروآنتریت های باکتریایی هستند که عموما از طریق مواد غذایی با منشا حیوانی منتقل می شوند. هدف این مطالعه شناسایی کمپیلوباکتر در نمونه های طغیان اسهالی ناشی از بیماری های منتقله از غذا در سطح کشور است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی-توصیفی در بهار و تابستان سال 1394 بر روی 102 طغیان ناشی از غذا که شامل تعداد 305 نمونه سوآپ مدفوع افراد مبتلا به اسهال از استان های مختلف ایران بود، صورت گرفت. تمامی نمونه ها ازنظر کشت میکروب کمپیلوباکتر موردبررسی و نتایج مطالعه با آنالیز توصیفی، آزمون کای دو و با استفاده از نرم افزار SPSS21 صورت پذیرفت.
یافته ها
از کل 102 طغیان غذایی ، بیشترین موارد مربوط به استان زنجان با 25 طغیان (5/24%) واستان یزد با 70 نمونه اسهال( 23% ) بیشترین موارد را گزارش کردند. از 305 مورد اسهالی 119 مورد (39%) مربوط به غذا، 35 مورد (5/11%) ناشی از آب و 151 مورد (5/41%) نامشخص بود (001/0>P). از کل طغیان ها دو طغیان از استان یزد آلوده به کمپیلوباکتر از نوع کمپیلوباکترکلی بودند. علائم بالینی بیماران شامل اسهال معمولی (9/30%)، کرامپ شکمی (5/68%)، تب (8/31%)، سردرد (3/42%)، اسهال خونی (2/5%)، تهوع (3/62%) و استفراغ (9/64%) بود.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده نشان داد که گونه کمپیلو باکتر کلی بر خلاف گذشته که گونه ژژونی به عنوان عامل اسهال شناخته شده بود،در این تحقیق به عنوان عامل اسهال در طغیانهای غذایی کشور معرفی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1737901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!