اثرات عصاره آبی گیاه اسطوخدوس (Lavendula officinalis) بر تخمدان موش ماده بالغ

چکیده:
عصاره آبی گیاه اسطوخودوس علاوه بر خواص آرامبخشی، در درمان قند خون و افسردگی موثر بوده و دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و قاعده آور می باشد. اما تاکنون اثر این گیاه، بر روی سیستم تولیدمثلی مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در این پژوهش، اثرات عصاره آبی گیاه اسطوخدوس بر روی تخمدان موش نژاد Balb/C مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تهیه عصاره آبی گیاه و مشخص شدن این که دوز کشنده ای برای آن وجود ندارد، آزمایش با انتخاب دوزهای 6، 12و 18 گرم بر کیلوگرم برحسب وزن بدن ادامه یافت و تزریق طی 12 روز به صورت درون صفاقی بر روی 65 موش انجام گرفت. نتایج هم زمان با گروه های تجربی (هر گروه: 15 موش)، گروه کنترل (عدم تزریق: 10موش) و شم (تزریق سرم فیزیولوژی: 10 موش) مقایسه شد. جهت اطمینان از نتایج، تجربیات فوق 2 بار تکرار شد. داده ها با نرم افزارSPSS 20 و تستDuncan و ANOVAبا شرط معنی داری 05/0 p< و 001/0 p< مورد سنجش قرار گرفت. در مقایسه نتایج با گروه کنترل، گروه های تجربی 1 و 2 کاهش معنی داری در قطر بزرگ و کوچک تخمدان (05/0 p<) و در گروه 3 افزایش معنی داری در تعداد فولیکول های اولیه (05/0p<) و کاهش معنی داری در تعداد فولیکول های ثانویه، درحال رشد، در حال رسیدگی، گراف و اجسام زرد (001/0p<) مشاهده شد.به طور کلی می توان نتیجه گرفت که مصرف گیاه اسطوخودوس در دوز بالا، اثر تخریبی بر روی تخمدان داشته و استفاده از آن می تواند خطرآفرین باشد و شاید بتوان در آینده از آن به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!