بررسی اثر کلستاز بر بیان ژن پروتئین مربوط به دینامین- 1 درکبد موش بزرگ آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در بیماری کلستاز انسداد جریان صفرا منجر به تجمع اسیدهای صفراوی در کبد و بروز نارسایی های متابولیکی شده و در نهایت منجر به مرگ نکروزی و آپوپتوزی سلولهای کبدی می‏شود. میتوکندری ها اندامکهای درون سلولی هستند که بیشترین منبع تولید انرژی سلولی بوده و به‏طور پیوسته تقسیم و مجددا با هم ترکیب می شوند. این فرآیندهای پویا را شکافت و هم‏جوشی غشایی می‏نامند. تغییر پویایی میتوکندری در بیماری کبدی کلستاز مشاهده شده است. ژن پروتئین مربوط به دینامین نوع -1 از جمله پروتئینهای دخیل در مسیر شکافت غشای میتوکندری است و در بروز آپوپتوز نقش دارد. در این مطالعه اثر کلستاز بر تغییرات بیان ژن Drp1 در کبد موش‏های صحرایی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی موش های بزرگ آزمایشگاهی نر نژاد ویستار (وزن 25±290گرم) در سه گروه کنترل (بدون جراحی)، شم (جراحی بدون انسداد مجرای صفراوی) و کلستاز (جراحی همراه با انسداد مجرای صفراوی) استفاده شد. در روز 28ام پس از انسداد مجرای صفراوی، حیوانات توزین و به منظور بررسی‏ سطح بیلی روبین و آنزیم‏های عملکرد کبدی از آنها خون گیری انجام شد. سپس نمونه‏گیری از بافت کبد جهت بررسی شاخص‏های هیستوپاتولوژیک و همچنین ارزیابی سطح بیان ژن پروتئین مربوط به دینامین نوع [1]-1 انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه افزایش سطوح سرمی بیلی روبین کل[2] و آنزیم‏های کبدی آلانین آمینوترانسفراز[3]، آسپارتات آمینوترانسفراز[4] و آلکالین آمینوترانسفراز [5] را در گروه کلستاز نسبت به گروه های شم و کنترل نشان داد (001/0P< و 001/0P<). نتایج بررسی شاخص های بافتی در گروه کلستاز، افزایش مجاری صفراوی، نکروز بافت کبد و گسترش بافت فیبروزی را نشان داد. نتایج RT-PCR افزایش معنادار (001/0P<) بیان ژن Drp1 کبد گروه کلستاز را نسبت به گروه های شم و کنترل نشان داد.
نتیجه گیری: این نتایج نشان می‏دهد که افزایش بیان ژن Drp1 در کبد موش های بزرگ آزمایشگاهی کلستازی می تواند مربوط به نقش پویایی میتوکندری درآسیب‏شناسی نارسایی کلستاز باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!