نگرشی بر تعامل مکانیزاسیون کشاورزی و زیست بوم

پیام:
چکیده:
انسان در دو قرن اخیر خواسته یا ناخواسته نتوانسته است هماهنگی4 با محیط و اصول حاکم بر طبیعت پایدار را رعایت کند. این امر بیش از هر چیز ناشی از پیدایش عصر صنعتی و شهریت گرایی با دستاورد غلبه انسان بر پدیده طبیعی و زیست بوم با استفاده از ابزار و تفکر تقلیل گرایی یا به نوعی نظریه های نظام مند و تقلیل گرا5 بوده است. فناوری های کنونی و آینده و آنچه به اصطلاح با نام مکانیزاسیون یا ماشینی کردن کشاورزی مرسوم شده است با اعمال سیاست های مختلفی در جهت افزایش رقابت برای بهره برداری از زمین، توسعه کاربری آن برای تولید محصول های زراعی و باغبانی، کشت متراکم و مداوم، تبدیل جنگل ها و دیگر منابع طبیعی به زمین های زراعی و نابودی مراتع منجر به بروز مسایل زیست محیطی و زوال منابع طبیعی شده است. با وجود پیشرفت هایی در زمینه های به نژادی، آبیاری، کنترل آفت ها، تلاش برای بهبود و اصلاح خاک و حاصلخیزی آن با استفاده از فناوری های نوین مانند کشاورزی دقیق و زیست فناوری، هنوز هم اقلیم6 و خاک از مهمترین عامل های تعیین کننده یک سامانه کشاورزی و منابع طبیعی پایدار هستند. مفاهیمی مانند کشاورزی پایدار، کشاورزی حفاظتی، کشاورزی آلی، کشاورزی دقیق و زیست فناوری در کشاورزی و غیره حاصل توجه به عوارض و ناهنجاری های گفته شده است. در این نوشتار تاریخچه مختصری از ابتدای پیدایش و استفاده از ماشین های کشاورزی و توسعه مکانیزاسیون، جنبه های مثبت و منفی کارکرد ماشین با تاکید بر جنبه های زیست محیطی و آینده فناوری های تولیدهای کشاورزی واکاوی شده است .
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!