بررسی چالش های پیش رو در آموز شهای پرستاری متناسب با نیاز بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش به بیمار یکی از اساسی ترین نقش های هر پرستار است و تعهد پرستار ان نسبت به انجام آن، به درک آن ها از نقش آموزشی خود، برخورداری از آمادگی جهت آموزش به بیمار و عوامل و منابع محیطی بستگی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی چالش های پیش رو در آموزش های پرستاری متناسب با نیاز بیماران انجام شده است.
مواد و روش ها
این مقاله از نوع مروری بوده و در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی در پایگاه های SID، Pubmed، Elsevier و مطالعات کتابخانه ای در بیش از 50 منبع از کتب و مقالات علمی منتشر شده با کلیدواژه های آموزش، پرستار، بیمار، آموزش به بیمار و موانع آموزش در سال های 2000 تا 2016 استفاده شده است.
یافته ها
آموزش به بیمار از حقوق اساسی بیماران می باشد، پرستاران به عنوان بزرگ ترین گروه مراقبت کننده نظام سلامت برای اجرای بهینه آموزش به بیمار با موانعی روبرو هستند. طبق مطالعات انجام شده مهم ترین موانع آموزش به بیمار، عدم تناسب تعداد بیماران با تعداد پرستاران، کمبود وقت، تراکم زیاد وظایف، عدم توجه و حمایت از سوی مدیران، کمبود حمایت سازمانی و عدم ارزش گذاری سیستم بر اجرای آموزش، مدیریت ناکارآمد، فرهنگ سازمانی نامناسب، اضطراب و درد بیمار، بی اطلاعی از فواید آموزش، کمبود منابع آموزشی مکتوب، نامناسب بودن محیط درمانی برای آموزش، کم اهمیت انگاشتن نقش پرستاران در آموزش بیمار از سوی بیماران، عدم همکاری بیمار، تضاد نقشی بین متخصصین رشته های مختلف علوم پزشکی، کمبود منابع مادی (مالی، تجهیزاتی و تسهیلاتی)، کمبودآگاهی و مهارت پرستاران و نبود انگیزه و عدم علاقه پرستاران به امر آموزش، معرفی شده است.
بحث و نتیجه گیری
مدیران پرستاری می توانند با اختصاص زمان بیشتر برای آموزش و توجیه پرسنل پرستاری، تهیه و در دسترس قرار دادن مواد و منابع آموزشی برای بیماران و پرستاران، برگزاری سمینارها، لحاظ نمودن فعالیت آموزش به مددجو در ارزشیابی های مستمر پرسنل پرستاری، اختصاص محل مناسب برای برگزاری آموزش و حمایت های مدیریتی، کمک زیادی در جهت بر طرف نمودن موانع آموزش به بیمار بنمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!