مقایسه کیفیت خواب و سندرم خستگی مزمن در کارکنان رادیولوژی با پرستاران شاغل در بیمارستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت خواب و خستگی مولفه های عمده ای از زندگی اجتماعی افراد را تشکیل می دهند و می توانند عامل مهمی برای ایجاد تنش در مراقبین سلامت باشند که سبب نارضایتی، ترک حرفه و ارائه نادرست خدمات به مراجعه کنندگان می گردد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت خواب و سندرم خستگی مزمن در کارکنان رادیولوژی با پرستاران شاغل در بیمارستان انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر به صورت مقطعی و در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری کلیه کارکنان رادیولوژی و یک گروه نیز به عنوان گروه شاهد (پرستاران) شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند، که انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و از آزمون های آماری t مستقل، کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.
یافته ها
میانگین کلی سندرم خستگی مزمن 77/4 ±64/10 بود که 39/17% (16 نفر) دارای سندرم خستگی مزمن (7 نفر از کارکنان رادیولوژی و 9 نفر از پرستاران) و 61/82% (76 نفر) عدم خستگی مزمن (33 نفر از کارکنان رادیولوژی و 43 نفر از پرستاران) را نشان دادند. نمره کل کیفیت خواب کارکنان رادیولوژی بطور معنی داری کمتر از پرستاران بود (003/0 =p). میانگین تاخیر در به خواب رفتن و استفاده از داروهای خواب آور در کارکنان رادیولوژی کمتر از پرستاران بود که باهم اختلاف معنی داری داشتند (001/0 = p) و (000/0= p). همچنین در افراد مورد بررسی با افزایش سندرم خستگی مزمن، کیفیت کلی خواب، تاخیر در به خواب رفتن، اختلالات خواب و اختلالات عملکردی روزانه افزایش می یافت.
نتیجه گیری
براساس نتایج، با کاهش کیفیت خواب، سندرم خستگی مزمن در پرستاران افزایش می یابد و کارکنان رادیولوژی نسبت به پرستاران از کیفیت خواب بهتری برخوردار می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!