تاثیر پست های بیضوی روی توزیع تنش ها در دندان های درمان ریشه شده: یک آنالیز اجزای محدود سه بعدی

چکیده:
مقدمه
در تر میم های پست- کور کراون، استفاده از پست های پیش ساخته کامپوزیتی منجر به تمرکز تنش در ناحیه سرویکال و استفاده از پست های فلزی (پیش ساخته و ریختگی) منجر به تمرکز تنش در اینترفیس ها می شود. به منظور کاهش تنش در ناحیه سرویکال، پست های کامپوزیتی تقویت شده با فیبر (FRC) با سطح مقطع بیضوی (پست های بیضوی) برای تر میم های پست- کور کراون پیشن هاد شده است. هدف از مطالعه حاضر این بود که به کمک آنالیز اجزای محدود سه بعدی، تاثیر پست های کامپوزیتی با سطح مقطع بیضوی را روی توزیع تنش ها در دندان های پرمولر با فرم کانال بیضوی بررسی کند.
مواد و روش ها
یک دندان پرمولر کشیده شده مانت و مقاطع متوالی از آن تهیه شد. پس از تهیه عکس هایی از مقاطع عرضی آن یک مدل سه بعدی از آن تهیه شد. بافت های اطراف آن شامل لیگامنت و استخوان های کورتیکال و ترابیکولار نیز مدل شد. هفت پست مخروطی با دو سطح مقطع متفاوت (دایر های و بیضوی) مدل و اثر هندسه پست، جنس پست (کربن فایبر و گلاس فایبر) و جنس سمان به کمک آنالیز اجزای محدود سه بعدی بررسی و توزیع تنش های آن ها با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
در تمام نمونه ها حداکثر تنش های ریشه در ناحیه یک سوم کرونالی آن و حداکثر تنش های لایه های باندکننده در ناحیه سرویکال متمرکز شد. پست های دایر های باریک منجر به تمرکز بیشترین مقدار تنش شد در حالی که با به کارگیری پست های بیضوی ضخیم تنش ها کاهش یافت. استفاده از سمان با مدول الاستیسیته کم تنش در لایه های باندکننده را کاهش ولی تنش در عاج را افزایش داد.
نتیجه گیری
نتایج اجزای محدود نشان داد که در تر میم دندان های درمان ریشه شده با فرم کانال بیضوی استفاده از پست های پیش ساخته بیضوی نسبت به پست های رایج دایر های ارجحیت دارد. استفاده از سمان با مدول الاستیسیته کم خطر دباندینگ را کاهش ولی خطر شکست ریشه را افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!