تاثیر دور آبیاری، مالچ پلاستیک سیاه و کودهای زیستی بر ویژگی های کمی و کیفی کدوی تخمه کاغذی

چکیده:
ارزش غذایی و سودمندی های دارویی روغن کدوی تخمه کاغذی (Cucurbita pepo var. Styriaca) در گرو عملکرد دانه، نوع و میزان اسیدهای چرب موجود در آن است. در این آزمایش پاسخ گیاه به دور آبیاری، مالچ پلاستیک سیاه و منبع کودی به صورت اسپلیت- فاکتوریل بر پایه-ی بلوک های کامل تصادفی، با سه تکرار در تابستان 1392 در مزرعه دانشگاه همدان بررسی شد. کرت های اصلی، دور آبیاری (هفت و 12روزه) و کرت های فرعی فاکتوریل مالچ (کاربرد و عدم کاربرد) و رژیم کودی (25% کودهای شیمیایی (اوره و سوپر فسفات تریپل)+ کودهای زیستی (نیتروکسین و بیوفسفات)، 50% شیمیایی+ کودهای زیستی، 75% شیمیایی+ کودهای زیستی و مصرف 100% کودهای شیمیایی) بود. نتایج نشان داد که بیوماس کل، عملکرد میوه، دانه، شاخص برداشت، درصد و عملکرد روغن دانه تحت تاثیر برهمکنش فاکتورهای مورد بررسی و درصد و عملکرد پروتئین نیز تحت تاثیر اثرات اصلی فاکتورهای آزمایش قرار گرفتند. لینولئیک و اولئیک اسید به ترتیب 35/43 و 5/34 درصد از اسیدهای چرب روغن دانه را تشکیل دادند. تیمار آبیاری 12 روزه، کاربرد مالچ پلاستیک سیاه و مصرف 75 درصد کودهای شیمیایی+ کودهای زیستی، علاوه بر کاهش 25% کودهای شیمیایی و مصرف آب کمتر، با تولید 59554، 1559 و 731 کیلوگرم در هکتار میوه، دانه و روغن به عنوان تیمار برتر معرفی می شود. روغن تولید شده تحت این تیمار با داشتن 89/33% اولئیک اسید و 9/44% لینولئیک اسید از کیفیت بالایی برخوردار بود. بر این اساس با مدیریت صحیح نهاده های مصرفی، ضمن دستیابی به عملکرد مطلوب، زمینه های پایداری منابع تولید و توسعه پایدار فراهم خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 412
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!