روش های نانوفناورانه برای افزایش فراهمی زیستی خوراکی کورکومین

پیام:
چکیده:
مقدمه
زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است که در مناطق گرمسیری کشت می شود. ریزوم زردچوبه محتوی سه آنالوگ کورکومین، دمتوکسی کورکومین و بیس دمتوکسی کورکومین است که کارکومینوئید نامیده می شوند. کورکومین دارای خواص درمانی متعددی است؛ اما استفاده از آن به عنوان یک عامل درمانی با محدودیت روبروست. کورکومین به خاطر هیدروفوب بودن و فراهمی زیستی پایین نمی تواند اثرات درمانی مورد انتظار را بروز دهد.
مواد و روش ها
با استفاده از کلیدواژه های معتبر و جستجو در پایگاه های SID، Google scholar و PubMed مقالات معتبر انتخاب شدند و از آن ها جهت معرفی روش های نانوفناورانه برای افزایش فراهمی زیستی خوراکی کورکومین استفاده شد.
نتایج
افزایش فراهمی زیستی داروها یکی از اهداف فناوری نانو است. مواد نانومقیاس به خاطر ویژگی های بی نظیری که دارند، فراهمی زیستی داروها را افزایش می دهند. فراهمی زیستی درصدی از دوز داروست که به صورت فعال وارد گردش خون سیستمیک می گردد. در سال های اخیر راهبردهای مختلفی برای افزایش کارایی کورکومین صورت گرفته است. استفاده از کورکومین لیپوزومی، کمپلکس فسفولیپیدی کورکومین، نانوذرات کورکومین و آنالوگ های ساختاری کورکومین نمونه ای از این روش ها می باشند.
نتیجه گیری
کورکومین خواص بیولوژیکی بسیاری دارد. البته ناپایداری و حلالیت کم کورکومین یکی از محدودیت های آن است؛ بنابراین ارائه ی روش هایی که بتواند حلالیت داروهای کم محلول در آب را افزایش دهد و دارو را تا رسیدن به محل هدف محافظت کند سودمند است. فناوری نانو، روش های زیادی برای بهبود حلالیت و انتقال این گونه داروها فراهم نموده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!