آنالیز مولکولی کلاس های مختلف اینتگرون در سویه های بالینی پسودوموناس آئروژینوزا با استفاده از روش Multiplex-PCR

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حضور اینتگرون های کلاس I، II وIII در پسودوموناس آئروژینوزا با مقاومت دارویی چندگانه، نگرانی های فراوانی را در کلینیک ایجاد کرده است. این مطالعه باهدف بررسی فراوانی اینتگرون کلاس I، II و III در ایزوله های پسودوموناس آئروژینوزا انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، 60 ایزوله پسودوموناس آئروژینوزا از آزمایشگاه میکروب شناسی بیمارستان حضرت رسول (ص)، تهران به دست آمد. تست حساسیت آنتی بیوتیکی به روش انتشار در ژل و بر اساس دستورالعمل CLSI و بر روی محیط مولر هینتون آگار برای آنتی بیوتیکی انجام گردید. همچنین DNA ژنومیک سویه ها با استفاده از کیت استخراج و M-PCR با استفاده از آغازگرهای اختصاصی intI، intII و intIII انجام گردید.
نتایج
بیشترین میزان مقاومت در سویه های واجد اینتگرون بوده، به طوری که تمامی سویه ها به آموکسی سیلین (6/96%) مقاوم بوده اند. نتایج نشان داد تمامی 60 سویه تحت مطالعه دارای مقاومت کامل (%100) به آمیکاسین بودند. بیشترین توزیع فراوانی مربوط به ژن intI با 40% و کمترین فراوانی ژن intIII به میزان 6/16% گزارش شد. ژن intIIدر هیچ یک از نمونه های مورد بررسی شناسایی نگردید.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای اینتگرون کلاس I در ایزوله های مقاوم پسودوموناس آئروژینوزا و ارتباط آن با الگوهای مختلف مقاومت دارویی، اعمال راهکارهای مناسب کنترل عفونت و درمان در بیمارستان های مورد مطالعه برای جلوگیری از انتشار بیشتر آن ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
210 تا 216
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!