بهینه سازی کدون ژن فاکتور سلول های بنیادی (SCF) و ارزیابی بیان این ژن با کمک وکتور pBudCE4.1 در سلول های تخمدان همستر چینی (CHO)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فاکتور سلول بنیادی (SCF) یک سایتوکاین خونی است که می تواند از طریق تاثیر بر روی سلول های مولد خون ساز در تمایز سلول های پیش ساز خونی، بقاء، تکثیر و تمایز ماست سل ها و همچنین افزایش تکثیر و تهاجم سلول های توموری بااهمیت باشد و نقش درمانی آن در بهبود بیماری هایی نظیر آلزایمر و سکته های قلبی در حال بررسی و تحقیق است. هدف از این تحقیق کلون سازی ژن SCF به وسیله حامل بیانی pBudCE4.1 با بهینه سازی کدون در سلول های تخمدان همستر چینی (CHO) بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی توالی SCF بعد از بهینه سازی کدون برای سلول های CHO و تغییر دادن محتوی G+C به میزان بهینه به صورت سنتتیک ساخته شد و در وکتور بیانی pBudCE4.1 ساب کلون شد. سپس ژن SCF به همراه پلاسمید موردنظر به درون سلول های CHO-K1 ترانسفکت شد و با استفاده از RT qPCR میزان بیان ارزیابی گردید.
نتایج
حامل بیانی نوترکیب pBudCE4.1/SCF ساخته شد و با تکنیک PCR، هضم آنزیمی و تعیین توالی مورد تائید قرار گرفت. نتایج RT qPCR نشان داد که ژن SCF پس از بهینه سازی کدون در سلول های CHO می تواند بیان شود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که به خوبی می توان نسبت به همسانه سازی ژن SCF از طریق حامل بیانی pBudCE4.1 اقدام کرد و این حامل بیانی می تواند یک حامل مناسب برای بیان ژن SCF در سلول های CHO باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!