اثر سه ماه تمرین هوازی بر بیان ژن های AIF و کاسپاز-9 عضله ی نعلی موش های صحرایی نر

چکیده:
زمینه و هدف
آپوپتوز عضله ی اسکلتی نقش مهمی در بیماری های مرتبط با تخریب عملکرد بافتی مانند آتروفی عضلانی بازی می کند. دراین بین، شواهد حاکی از آن است که تمرینات ورزشی ممکن است تعدادی از مسیرهای پیام رسانی و آنزیم های مربوط به آپوپتوز را در عضله ی اسکلتی تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تعیین اثر سه ماه تمرین هوازی بر بیان ژن های AIF و کاسپاز 9 عضله ی نعلی موش های صحرایی نر انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه در قالب یک طرح تجربی دوگروهی انجام شد. 16 سر موش صحرایی نر سه ماهه به شکل تصادفی در دو گروه همگن تمرین (8 سر) و کنترل (8 سر) جایگزین شدند. آزمودنی های گروه تمرین به مدت سه ماه در برنامه ی تمرین هوازی (شدت 80-75 درصد اکسیژن مصرفی بیشینه) شرکت کردند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه ی تمرین، عضله ی نعلی آزمودنی ها استخراج و ژن های AIF و کاسپاز 9 با استفاده از روش Real Time-PCR بررسی گردید. داده های حاصله با استفاده از آزمون t مستقل، در سطح معنی داری 05/0 تجزیه وتحلیل شدند.
نتایج
بیان ژن AIF عضله نعلی در گروه تمرین به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (60/137%، 01/0=P). همچنین، بیان ژن کاسپاز 9 عضله نعلی گروه تمرین به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (22/48%، 01/0=P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که سه ماه تمرین هوازی در افزایش پروتئین های کلیدی در مسیر میتوکندریایی آپوپتوز عضله نعلی تاثیر قابل توجهی دارد. بااین حال، اظهارنظر قطعی در مورد نحوه تاثیرپذیری شاخص های مربوط به آپوپتوز و آتروفی عضله اسکلتی از تمرینات ورزشی، منوط به انجام مطالعات بیشتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!