عفونت پایدار ویروس اسهال ویروسی گاو (BVDV) در گله های گاو

چکیده:
ویروس اسهال ویروسی گاو (BVDV) یک عامل مهم بیماریزای مرتبط با بیماری های تناسلی، تنفسی و گوارشی گاوها در جهان به شمار می رود. این ویروس سبب خسارات اقتصادی مداوم به صنعت دامداری عمدتا به خاطر کاهش عملکرد دستگاه تولید مثل می شود. توانایی ویروس در عبور از جفت در مراحل اولیه آبستنی، منجر به تولد گوساله های با عفونت پایدار (PI) می گردد. گوساله های با عفونت پایدار به مراتب بیشتر از حیوانات مبتلا به عفونت گذرا یا حاد بیماری، ویروس را منتقل می کنند، زیرا که مقادیر بسیار بیشتری از ویروس را در طول حیاتشان دفع کرده و به عنوان مخازن و ناقلان این ویروس مورد توجه قرار گرفته اند. هیچ راه درمان قطعی برای حیوانات مبتلا به این ویروس وجود ندارد. تمامی روش های کنترلی موجود که در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست، مبتنی بر شناسایی حیوانات دارای عفونت پایدار و سپس حذف آن ها از گله استوار است. به همین علت، شناسایی به موقع این حیوانات پس از تولد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در حال حاضر، به منظور شناسایی دام های فوق از روش های تشخیصی از جمله جداسازی ویروس، ایمونوهیستوشیمی (IHC)، آنتی ژن کپچر الایزا (ACE) و واکنش زنجیره ای پلیمراز-رونویسی معکوس(RT-PCR) استفاده می شود. هر کدام از این روش ها برای شناسایی ویروس اسهال ویروسی گاو مزایا، معایب و شرایط مختلف کاربرد دارند. قابل اطمینان بودن این روش های تشخیصی به انتخاب روش مناسب نمونه برداری بر اساس سن حیوان بستگی دارد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
154 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!