تاثیر برنامه درمانی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی - نقص توجه

چکیده:
مقدمه
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی برنامه درمانی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی زنان دارای کودکان مبتلا به بیش فعالی – نقص توجه انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 50 مادر دارای کودک مبتلا به بیش فعالی- نقص توجه در سال 95-94 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری سهل الوصول استفاده شد. شرکت کنندگان به صورت کاملا تصادفی در دو گروه 25 نفره تقسیم شدند. این گروه ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش برنامه درمانی مثبت نگر و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. بسته درمانی مثبت نگر طی 6 جلسه آموزشی ارائه شد. قبل و بعد از اجرای آزمایش، همه شرکت کنندگان به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. سه ماه بعد از آزمایش یعنی در پیگیری، جهت بررسی ماندگاری اثرات برنامه، شرکت کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. داده های به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار آماری SPSS18 تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد برنامه مثبت نگر منجر به تاثیر معناداری در همه 6 مولفه بهزیستی روانشناختی شد. لازم به ذکر است که همه نتایج در سطح (05/0>P) و درجات آزادی (48 و 2) معنادار بود و تاثیر آن طی سه ماهه پیگیری پابرجا ماند (05/0>P).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده برنامه درمانی مثبت نگر می تواند در کاهش مشکلات روانشناختی و ارتقای سطح زندگی موثر باشد. همچنین این برنامه در ترویج سلامت روان در میان مادران دارای کودکان مبتلا به مشکلات روانشناختی ازجمله بیش فعالی موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!