دست آوردهای اجتماعی حکومت امام مهدی (عج)

پیام:
چکیده:
توانمندی نظام اجتماعی از دغدغه های مهمی است که همواره مورد توجه نظام های سیاسی و حکومتی است. عوامل مختلفی می توانند در بقا و تداوم، پویایی و توانمندسازی نظام اجتماعی نقش داشته باشند. به باور شیعه با تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عج) در پایان تاریخ، همه ظرفیت های بشری در ساحات مختلف اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی به منصه ظهور و بروز خواهند رسید و انسانیت به رستگاری وعده داده شده دست خواهد یافت. یکی از دست آوردهای مهم حکومت جهانی امام مهدی(عج) کارکرد آن در ساحت امور اجتماعی است.
مهم ترین دست آورد اجتماعی حکومت جهانی امام مهدی(عج) را می توان در موارد ذیل دسته بندی نمود: 1. انسجام و همبستگی اجتماعی، 2. امنیت اجتماعی، 3. نظم اجتماعی، 4. قدرت اجتماعی، 5. هویت اجتماعی.
حکومت جهانی مهدوی می تواند مردم را حول محور خود جمع کند و برای تحقق هدفی مشخص آنان را به صورت یک واحد یکپارچه در آورد و به آنان هویت واحد بدهد و به دنبال آن قدرت اجتماعی را تقویت می نماید و ارتباط اجتماعی را تحکیم می بخشد و در نتیجه زمینه های امنیت و نظم اجتماعی را فراهم می آورد. مهم ترین یافته های این تحقیق تبیین دست آورد های اجتماعی حکومت جهانی امام مهدی (عج) در حوزه های مختلف انسجام و همبستگی اجتماعی و امنیت اجتماعی، با راهکارهای لازم در این حوزه ها است. زیرا در حکومت جهانی تحکیم باورهای دینی، موجب تقویت ایمان در مردم می شود و با وجود ایمان، امنیت فراگیر به وجود خواهد آمد. علاوه بر آن ارزش های نفسانی و اخلاقی مشترک که از نظام اعتقادی مشترک نشات می گیرد تولید و بازخوانی خواهند شد و موجب انسجام اجتماعی می شود و با ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی و صمیمی در مردم، علاوه بر انسجام اجتماعی، امنیت نیز به وجود خواهد آمد و با انسجام و همبستگی به وجود آمده بین ملل مختلف و اقوام و خرده فرهنگ ها، هویت واحدی ایجاد می شود و با وجود آن پایه های امنیت نیز تحکیم خواهد شد. و در پرتو انسجام و همبستگی اجتماعی و هویت مشترک، اعتماد عمومی به وجود خواهد آمد که موجب تحکیم روابط مردم با همدیگر می شود و از این راه امنیت اجتماعی نیز تثبیت خواهد شد. حکومت جهانی برای تثبیت انسجام و امنیت اجتماعی از راهکارهای برخوردار است و تبیین این راهکارها از مهم ترین نوآوری های تحقیق پیش رو است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!