اثر تمرین منظم هوازی و مصرف عصاره سیر بر سطوح نیتریک اکساید پلاسما و عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله نعلی و دوقلو در موش های صحرایی مسن

چکیده:
هدف
دوران سالمندی با کاهش قدرت و توده عضلانی همراه است. عامل رشد اندوتلیال عروقی مهم ترین محرک رگ زایی در عضلات است که با افزایش خون رسانی موجب تقویت عضلات و استقامت بدن می شود. تمرین ورزشی با افزایش تنش برشی هنگام تکثیر سلول های اندوتیال و فرآیند رگ زایی باعث آزادشدن عامل رشد اندوتلیال عروقی و افزایش نیتریک اکساید می شود. سیر نیز موجب تعدیل جریان خون می شود. این مطالعه با هدف بررسی اثر برنامه تمرینی منظم شنا به همراه مصرف عصاره سیر بر سطوح نیتریک اکساید پلاسما و عامل رشد اندوتلیال عروقی دو نوع عضله کند انقباض نعلی و تند انقباض دوقلوی موش های مسن بررسی شد.
مواد و روش‏ها: آزمودنی های این طرح پژوهشی را موش های صحرایی نر (40-50 هفته ای) نژاد ویستار با میانگین وزنی 250-300 گرم تشکیل دادند که به صورت تصادفی به 5 گروه (هر گروه 7 سر موش) کنترل، سالین، تمرین هوازی، سیر و تمرین هوازی+سیر تقسیم شدند. برنامه تمرینات شنا در 8 هفته و هر هفته به مدت 3 روز و هر روز 60 دقیقه بود. گروه های دریافت کننده مکمل و تمرین مکمل، روزانه یک میلی لیتر عصاره سیر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 8 هفته به صورت خوراکی (گاواژ) دریافت کردند. 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی و پس از 10-12 ساعت ناشتایی، خون گیری و بافت برداری انجام شد. میزان نیتریک اکساید به روش رنگ سنجی و میزان عامل رشد اندوتلیال عروقی به روش الایزا انجام شد.
نتایج
نتایج آنالیز تحلیل واریانس یک راهه نشان داد تمرین منظم هوازی منجر به افزایش میزان پلاسمایی نیتریک اکساید (001/0=P)، عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله نعلی (001/0>P) و عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله دوقلوی (004/0=P) موش های پیر شد. در گروه مکمل سیر نیز افزایش معنی دار میزان نیتریک اکساید (001/0=P)، عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله نعلی(007/0=P) و عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله دوقلو (015/0=P) نسبت به گروه های کنترل و سالین مشاهده شد. مداخله ترکیبی تمرین و مصرف مکمل سیر نیز به طور معنی داری سطوح پلاسمایی نیتریک اکساید (001/0>P)، عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله نعلی (001/0>P) و عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضله دوقلو (001/0=P) را نسبت به گروه کنترل و سالین افزایش داد.
نتیجه گیری
مصرف مکمل سیر به تنهایی و همراه با تمرین هوازی موجب افزایش معنی دار نیتریک اکساید سرم و عامل رشد اندوتلیال عروقی بافت عضلات نعلی و دوقلو شد، ولی با این که میزان افزایش در گروه تمرین+مکمل سیر نسبت به گروه سیر بیشتر بود، اختلاف دو گروه معنی دار نبود. معنی دار نبودن اختلاف این دو گروه ممکن است به شدت و نوع تمرین مربوط باشد و نیاز به تحقیق بیشتر در این زمینه احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1742694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!