پژوهشی در پایه آتشدان های ساسانی نویافته در سواحل خلیج فارس

نویسنده:
چکیده:
آتشکده های ساسانی با پلان چهار تاقی، در برگیرنده ی سکوهای مرکزی و پایه ی آتشدان هایی از جنس سنگ و یا گچ است که در مرکز بنا قرار دارد. پایه ی آتشدان های ساسانی که عمدتا به شکل دو مخروط قرینه ی متصل در بالا و پایین با نقوش قاشقی یا شیارهای عمودی هستند، در جای جای ایران شناسایی و معرفی شده اند، اما تاکنون پایه آتشدان های خلیج فارس مطالعه و معرفی نشده اند. در نتیجه ی بررسی های باستان شناسی سواحل خلیج فارس در دهه های اخیر و انجام کاوش های غیرمجاز و یا پروژه های عمرانی، تعدادی از پایه آتشدان های ساسانی شناسایی شده است که در تحقیق حاضر، تلاش خواهد شد این پایه آتشدان های سنگی مطالعه و با نمونه های سایر نقاط ایران مقایسه گردد. باوجود معرفی نسبتا خوب پایه آتشدان های سایر نقاط ایران، متاسفانه نمونه های خلیج فارس مغفول مانده و مطالعه ی آن ها ضروری می نمود؛ لذا در این تحقیق که به روش مطالعه ی اسناد موجود و بررسی های میدانی انجام گرفته است. پایه آتشدان های خلیج فارس را از نظر جنس و مصالح به کار رفته در ساخت آن ها، از نظر شکل و اندازه، تفاوت ها و تشابهات موجود با سایر نمونه ها و کاربری و طبقه بندی آن ها با تاکید بر تاریخ گذاری پایه آتشدان های مکشوف در سواحل خلیج فارس مورد مطالعه قرار گرفته است. پایه آتشدان های خلیج فارس از جنس سنگ آهک و به صورت مخروط های قرینه با نقش قاشقی در سطح آن است و می توان آن ها را متعلق به آتشکده های محلی دوره ی ساسانی دانست. در این تحقیق، پایه آتشدان های سواحل بوشهر در «تل شهید» برازجان، محوطه ی «خانه گبرها» در روستای کشتو از توابع شهرستان دشتی، پایه آتشدان موجود در «امامزاده شاه نورالدین» و «قلعه برازجان» مورد مطالعه ی تطبیقی با سایر نقاط کشور قرار خواهد گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!