جداسازی و کشت سلول های اسپرماتوگونی گاو و بررسی اثر فاکتور رشد اپیدرمال بر تعداد سلول ها، اندازه کلونی ها و میزان زنده مانی اسپرماتوگونی

چکیده:
زمینه مطالعاتی: فاکتور رشد اپیدرمال می تواند باعث افزایش تعداد سلول ها، اندازه کلونی ها و میزان زنده مانی سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی گردد.
هدف
این آزمایش به منظور بررسی اثر فاکتور رشد اپیدرمال بر تعداد سلول ها، اندازه کلونی ها و میزان زنده مانی اسپرماتوگونی انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه سلول های اپیتلیوم لوله های منی ساز از بیضه گوساله با استفاده از مراحل هضم آنزیمی و DSA لکتین جداسازی شدند. ماهیت سلول ها علاوه بر ریخت شناسی و فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز، از طریق نشانگرهای اختصاصی Oct-4 و ویمنتین در سلول های کلونی و سرتولی تایید شدند. برای تعیین شرایط مناسب کشت و غنی سازی سلول ها، تعلیق سلولی حاوی سلول های بنیادی به صورت هم کشت با سلول سرتولی و افزودن غلظت های متفاوت از فاکتور رشد EGF کشت داده شد. در طول 2 هفته دوره کشت، میزان کلونیزاسیون، با میکروسکوپ نوری اندازه گیری شد. در آخرین مرحله، این سلولها در محیط In vitro منجمد-ذوب شدند تا درجه خلوص و قدرت زیست سلول های بنیادی ارزیابی شود.
نتایج
در بررسی سطح به صورت کلی، در تیمار با غلظت 50 نانوگرم EGF افزایش سطح تغییر معنی دار بود (05/0P <)، در بررسی کلونی های با قطر بزرگتر از 114/0 میلی متر (± SE)، افزایش قطر کلونی ها در غلظت 50 نانوگرم معنی دار بود (05/0P <)، اما در اندازه کلونی ها در شمارش روز آخر تغییر معنی داری در هیچ کدام از گروه های آزمایشی دیده نشد (05/0 P ≥).
نتیجه گیری نهایی: مطالعه حاضر نشان می دهد که می توان سلول های بنیادی اسپرماتوگونی را با درجه خلوص بالا از بیضه گوساله جدا کرد و همچنین از رابطه متقابل بین سلول های بنیادی اسپرماتوگونی و سلول های سرتولی و بعضی فاکتورهای رشد برای شروع، حفظ فرایند اسپرم زایی و غنی سازی سلول های بنیادی در طی کشت و افزایش درجه خلوص و قدرت زیست آنها در طی انجماد استفاده کرد. درتجزیه و تحلیل آماری از آزمون ANOVA استفاده شد و P <0.05، به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!