بررسی میزان آگاهی و دانش دندان پزشکان از ترومای دندانی

چکیده:
هدف
معمولا صدمات ناشی از ضربه به دندان ها تجربیات ناخوشایندی را برای کودکان فراهم می کند و لازم است اقدامات سریع و مناسبی صورت گیرد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی دندان پزشکان شهر سمنان از ترومای دندانی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 57 نفر از دندان پزشکان عمومی و متخصص شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه های محقق ساخته بود. با هماهنگی با دندان پزشک منتخبه محل کار وی مراجعه و در خصوص تحقیق به وی اطلاعات لازم داده شد. سپس با کسب رضایت پرسش نامه توزیع و پس از حدود ده دقیقه بعد، پرسش نامه تکمیل شده جمع آوری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که دندان پزشکان متخصص آگاهی بیش تری از دندان پزشکان عمومی (007/0=p) داشتند. هم چنین مدت زمان گذشته از آخرین مطالعه در خصوص ترومای دندانی همبستگی معکوسی با آگاهی از ترومای دندانی داشت (003/0=p). اما متغیرهای سن، مدت زمان گذشته از فارغ التحصیلی و تعداد دفعات شرکت در آموزش مدون ارتباط معنی داری را با میزان آگاهی از ترومای دندانی نشان نداده است.
نتیجه گیری
با توجه به این که مدت زمان گذشته از آخرین مطالعه در خصوص ترومای دندانی هم بستگی معکوس با آگاهی از ترومای دندانی دارد، لذا شرکت در دوره های بازآموزی تروما برای دندان پزشکان تاکید می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
760 تا 765
لینک کوتاه:
magiran.com/p1744601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!