رابطه باورهای فراشناخت با گرایش به مصرف مواد روانگردان در پرستاران بیمارستان های شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجایی که پرستاران بزرگترین گروه کاری در بیمارستان ها هستند و نقش حیاتی در سیستم مراقبتی- درمانی کشورها ایفا می کنند و نیز به عنوان یکی از مهمترین اعضای تیم بهداشتی تاثیر بسیار مهمی در سلامت فرد و جامعه دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای فراشناختی با گرایش به مصرف مواد روانگردان در پرستاران انجام شد.
روش کار
پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان های شهر کرمانشاه در سال 1395 بود که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تعداد 350 نفر از بین آنها انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه باورهای فراشناختی ولز و کرترایگت (2004) و پرسشنامه گرایش به مصرف مواد روانگردان بهره مند و همکاران (2014) بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین مولفه های باورهای فراشناخت با گرایش به مصرف مواد روانگردان وجود دارد و این رابطه در سطح (001/0 > P) معنی دار است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمره کل باورهای فراشناخت با ضریب تاثیر 52/0 توان پیش بینی را برای گرایش به مصرف مواد روانگردان دارد.
نتیجه گیری
بنابراین می توان نتیجه گرفت که خرده مقیاس های باورهای فراشناخت توان پیش بینی گرایش به مصرف مواد روانگردان را دارند، به این صورت که این خرده مقیاس ها هر کدام جداگانه و نیز به همراه با هم در گرایش به مصرف مواد روانگردان مرتبط اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!