بررسی نقش تعاونی های مرزنشینان در توسعه شهرهای مرزی (مطالعه موردی: شهر مرزی سردشت)

نویسنده:
چکیده:
بخش عمده ای از توسعه یک سرزمین منوط به شرایط اقتصادی درون آن منطقه است. اقتصاد مردم مرزنشین جدای از دیگر فعالیت های اقتصادی، بیشتر وابسته به مرز می باشد. چنانچه فعالیت های مرتبط با مرز ساماندهی و راهکارهای قانونی اندیشیده شود، می تواند در رونق اقتصادی مناطق مرزی و افزایش توان اقتصادی مرزنشینان موثر باشد. بنابراین در نواحی مرزی، تعاونی های مرزنشینان به عنوان سفیران ساکنان خطوط مرزی می توانند نقش عمده ای در امنیت و توسعه پایدار منطقه ایفا کنند. هدف از این مقاله، بررسی نقش تعاونی های مرزنشینان در توسعه مرزی شهر سردشت می باشد. روش تحقیق مقاله توصیفی– تحلیلی است و در غالب موارد حاصل مشاهدات نگارنده به دلیل مسئول ثبت شرکت ها در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین حضور در شهر مرزی سردشت می باشد. جامعه آماری پژوهش را 215 نفر از مدیران پایین تر از 50 سال سن تعاونی های مبادلات مرزنشینان شهرستان سردشت تشکیل می دهد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 120 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده های آن با استفاده از نرم افزار SPSS/for Win Ver.19.0 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج داده های تحقیق نشان می دهد فعالیت مبادلات تعاونی های مرزنشینان باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و بهبود وضعیت رفاه منطقه شده است. همچنین رابطه معناداری بین پیشرفت تعاونی های مرزنشین و تامین مایحتاج ساکنین موردمطالعه وجود دارد و می توان با ساماندهی این گونه مبادلات در مناطق مرزی، توسعه سکونتگاه های شهری و روستایی را انتظار داشت. بنابراین ضروری است تا علاوه بر شهرها و روستاهای نزدیک به بازارچه های مرزی، سایر مردم مرزنشین ساکن نیز از مزایای بازارچه ها سود ببرند تا احساس امنیت و توسعه بیشتری را برای منطقه به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!