پیش بینی گرایش به پرخاشگری و مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی در پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های حضرت رسول و هاشمی نژاد شهر تهران

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
گرایش به پرخاشگری در پرستاران و وجود مشکلات بین فردی در آنان، عواملی هستند که می توانند کیفیت مراقبت ارائه شده در نظام های مراقبت سلامت، به خصوص در بخش های اورژانس که استرس شغلی در آن ها بیشتر می باشد، را تحت تاثیر قرار دهند. لذا مطالعه حاضر باهدف پیش بینی گرایش به پرخاشگری و مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی پرستاران بخش های اورژانس انجام شد.
مواد و روش ها
روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بود. جامعه موردمطالعه شامل 134 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های حضرت رسول اکرم و هاشمی نژاد شهر تهران در سال 1395 بود که به صورت تمام شماری وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل، سه پرسشنامه مقیاس مشکلات بین فردی، استرس شغلی و پرخاشگری بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد.
یافته ها
پرخاشگری پرستاران مشارکت کننده با استرس شغلی آن ها دارای همبستگی معنی دار بوده و 1/5 درصد از واریانس مشاهده شده در متغیر پرخاشگری بر اساس متغیر استرس شغلی قابل پیش بینی بود (008/0p=، 14/7F=). حال آنکه همبستگی مشاهده شده بین متغیرهای استرس شغلی و مشکلات بین فردی ازنظر آماری معنی دار نبوده و لذا پیش بینی مشکلات بین فردی در پرستاران بر اساس استرش شغلی آنان میسر نبود (181/0p=).
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن است که گرایش به پرخاشگری بر اساس استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس قابل پیش بینی است، اما مشکلات بین فردی بر اساس استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس قابل پیش بینی نیست. لذا مسئولین نظام سلامت می توانند با اتخاذ رویکردهای متناسب جهت مدیریت استرس پرستاران، تا حدودی رفتارهای پرخاشگرانه را نیز در آنان تقلیل دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
478 تا 487
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!