بررسی اثرات عصاره آبی میوه شاه توت Morus Nigra بر ترمیم زخم در موش های دیابتی نوع 1

چکیده:
مقدمه
کند شدن روند ترمیم زخم یکی از چندین پیامد ابتلا به دیابت نوع 1 است. استفاده از عصاره های مختلف گیاهی از جمله میوه شاه توت برای ترمیم زخم در حیوانات نرمال گزارش شده است. از آنجایی که تاکنون اثر این ترکیب بر زخم دیابتی بررسی نشده بود در این مطالعه به بررسی اثر آن بر روند ترمیم زخم دیابتی در مدل آزمایشگاهی پرداخته شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی برای تهیه عصاره، شاه توت تازه را کاملا آسیاب و عصاره آن را صاف و در سایه خشک شد. موش های آزمایشگاهی نیز با استفاده از تک دوز استرپتوزوتوسین دوز 60 میلی گرم بر کیلوگرم دیابتی شدند و زخمی دایره ای به قطر 8 میلی متر ایجاد شد. در گروه های مختلف از دوز های 10 یا 20 درصد عصاره، سالین به عنوان کنترل و گروه بدون درمان استفاده شد. سطح زخم در روزهای 1، 6 و 11 ارزیابی شد. همچنین، نمونه های پوستی حیوانات از لحاظ بافت شناسی ارزیابی گردید.
نتایج
استعمال موضعی و روزانه عصاره در هر دو دوز موجب تسریع در کاهش مساحت زخم و افزایش میزان بسته شدن یا انقباض آن گردید. مطالعه بافت شناسی هم نشان داد که شاخص های مختلف ترمیم بافتی مانند تشکیل لایه اپی تلیال و لایه گرانوله متمایز و نیز لایه کلاژن دار منظم در گروه های تیمار شده با عصاره به خوبی قابل مشاهده است.
نتیجه گیری
عصاره میوه شاه توت می تواند در موش های دیابتی شده موجب تسریع در بسته شدن زخم و نیز افزایش شاخص های ترمیم بافتی آن مانند تشکیل لایه اپی تلیال و تراکم لایه کلاژن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
264 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!